artikel

Tar vi, i ett turistperspektiv, tillvara på de stora kulturtillgångarna i länet?

Gävleborgs län är, som de flesta vet, ett utmärkt län att turista i!
Vi har storslagen natur; från de inre delarna av länet och ut till havskusten i både Gästrikland och Hälsingland. Det finns obegränsade möjligheter till naturupplevelser, stora idrottsevenemang och ett otal platser som kan erbjuda fantastiska matupplevelser.
Men tar vi, i ett turistperspektiv, tillvara på de stora kulturtillgångarna i länet?

Att Hälsinglands främsta varumärke är kultur råder det ingen tvekan om. Ett urval av hälsingegårdar kommer förhoppningsvis snart att finnas med på UNESCO:s världsarvslista. De kommer att utgöra en utmärkt plattform för marknadsföringen av kulturlivet i landskapet.

Gästrikland kanske uppfattas som lite anonymt då man pratar om kulturturism. Landskapet hamnar ofta i en oförtjänt skugga från de mer profilerade landskapen runt omkring. Men tittar man närmare har Gästrikland oerhört mycket att erbjuda. En nyligen genomförd undersökning av och om upplevelseindustrin i Sandvikens kommun visar att enbart områden som musik, design, litteratur och scenkonst totalt omsätter ca 100 miljoner kronor och lockar ca 400 000 besökare årligen.

Landstinget Gävleborg bidrar genom sin verksamhet inom Kultur Gävleborg till den växande kulturturistiska näringen. Musik vid Dellen, Jazz i Svaben, Kammarmusikfestivalen i Sandviken, Korgstämman i Järvsö, Stocka Filmfestival, Moviken Art är arrangemang som stöttas eller arrangeras av landstinget. De kulturinstitutioner som får landstingsbidrag, Folkteatern, Hälsinglands museum och Länsmuseet med Järnrikets besöksmål, har årligen över 350 000 besökare.

Utöver detta så finns det ett stort antal kulturevenemang som landstinget inte är med och stödjer men som självklart är minst lika viktiga i sammanhanget.

En starkare fokusering på företagande inom det kulturturistiska området är avgörande för regionens tillväxt och framtid. Privata kulturföretag (kanske i form av kulturkooperativ), kulturinstitutioner och offentlig kulturadministration måste därför samverka i än högre grad. Inom landstingets förvaltning Tillväxt och regional utveckling, TRU, samverkar enheten för näringslivsutveckling med strategier inom kultur, kommunikation och folkbildning utifrån ett regionalt perspektiv. På TRU- förvaltningen arbetar vi med en regional strategi där samverkan kring kulturfrågor har hög prioritet och vi hoppas på ett gott samarbete med länets kommuner och näringsliv.

Jag är övertygad om att kulturen kan göra turistnäringen till en ännu större tillväxtfaktor i Gävleborg!

Alf Norberg, Kulturlandstingsråd

Kopiera länk