Sandviken förlorar 28,5 miljoner när regeringen fryser bidragen

I dag möter vänsterpartiets riksdagsledamot Ulla Andersson kommunministern Mats Odell i en debatt om kommunernas svåra ekonomiska situation.

Regeringen har fryst statsbidragen till kommuner och landsting 2009 och 2010. För Sandviken innebär det att kommunen får cirka 10 miljoner kronor mindre 2009, det motsvarar 23 heltidstjänster. 2010 får Sandviken 18,5 miljoner mindre, vilket motsvarar 43 heltidsanställda. Samtidigt ökar kostnaderna för socialbidrag i Sandviken och kommunen har infört vikariestopp i äldreomsorgen.

Sandviken förlorar 28,5 miljoner när regeringen fryser bidragen

2008-06-13 09:53

I måndags besökte Ulla Andersson Brukets förskola Där är personalen upprörd och besviken. Barngrupperna är för stora med 17 barn per grupp för de mindre barnen och 22 barn för de större barnen

– Personalen drar ett tungt lass och jag förstår att de är besvikna. När Reinfeldt besökte i Sandviken sa han att barngruppernas storlek bör vara 15 barn. Sedan fryser han statsbidragen till bland annat Sandviken. Då ska vi komma ihåg att staten har enorma överskott så besparingen måste ses som ideologisk, på något annat sätt kan jag inte tolka det, säger Ulla Andersson, riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson (v).

Kontakt:
Ulla Andersson, riksdagsledamot (v),                0702-37 99 91