Grattis Norge!

Den 11 juni röstade stortinget i Norge igenom en ny äktenskapslag. Norge blir därmed det första landet i norden som tillåter samkönade äktenskap. Det har dock inte skett utan motstånd. Kyrkor och religiösa grupperingar har protesterat osmakligt högljutt. Och i stortinget röstade Kristelig Folkeparti och det populistiska Fremskrittspartiet emot förslaget efter en hetsig debatt.

Grattis Norge!

Kristin Halvorsen, Sosialistisk Venstres partiledare och Norges finansminister, konstaterade att det här var slutstriden i kampen att göra alla likvärdiga i Norge oavsett vem man älskar.

Det är bara att glädjas med Norge och gratulera. Sen kan man ju undra varför vi inte kommit till skott i Sverige än. Det är väl trots allt äntligen på gång. Nu är ju samtliga riksdagspartier utom kristdemokraterna eniga i frågan. För att förstå att vi ännu inte kommit ända fram tror jag man behöver titta bakåt några år. Det finns ju trots allt partier på borgarkanten som väldigt sent vaknat upp och börjat acceptera sexuella fri och rättigheter. Som röstat nej till partnerskapslagen, till homosexuellas möjlighet att adoptera, till att införa sexuell läggning i diskrimineringslagstiftningen o s v.

Nog är det pinsamt mossigt att vi fortfarande har en lagstiftning som inte gäller alla, utan faktiskt utestänger alla som har förmågan att älska någon av samma kön.