Vad händer med vår demokrati?

Demokrati i morgondagens Gävleborg handlar mycket om hur vi idag låter barn och ungdomar – inte bara lära sig – utan också ges möjlighet att delta aktivt i demokratiska processer. Vi har ett elevinflytande men engagemanget är långt ifrån stort därför blir inflytandet mest formellt.

Vänsterpartiet har tidigare motionerat bl.a. i Gävle om att ge elevråden en viss summa pengar att fritt disponera. Det skulle kunna handla om 100:- per elev och år. Det är något konkret som vi är övertygade om skulle höja intresset för elevinflytandet och elevdemokratin i skolorna.

Vi vänsterpartister är också mycket positiva till den nyligen avslutade försöksverksamheten med elevmajoritet i skolstyrelser. Att Jan Björklund avbröt det försöket utan att göra en utvärdering är upprörande. När även rektorerna i försöket på t.ex. Linnéskolan i Uppsala varit mycket positiva blir det ännu märkligare att projektet stoppas.

Det är naturligtvis inte bara i skolans värld som den demokratiska skolningen är viktig.

För att väljarna ska få en bättre tilltro till att demokratin fungerar måste man som medborgarna känna att man har möjlighet att påverka.

Just nu sker det saker på ett annat plan som går i motsatt riktning.

2003 gavs Svenska folket möjlighet att i en rådgivande folkomröstning säga om Sverige skulle gå med i EMU eller inte. Svaret blev ett mycket tydligt nej.

2004 togs ett förslag till EU konstitution fram. Det förslaget var också föremål för folkomröstning i ett antal länder. 2005 sa både de franska och nederländska väljarna nej till förslaget.

Eftersom alla länder måste vara överens föll konstitutionen. Men det känns mycket odemokratiskt att man i slutet av 2007 presenterar Lissabonfördraget – som till 95% har samma innehåll som konstitutionen – och nu får inte medborgarna i EU-länderna säga sitt eftersom de röstade fel i Frankrike och Nederländerna förra gången. Lissabonfördraget har nu redan godkänts i tysthet i nästan hälften av EU-ländernas parlament och tanken är att så även ska ske i Sverige i november.

Detta innebär att Sverige kan tvingas att gå med i EMU och införa euron som valuta. Och detta är bara ett exempel på innehåll i fördraget som går emot folkviljan.

Ytterligare ett demokratiskt problem om fördraget antas är att det finns ett flertal politikområden där det idag är oklart hur det kommer att påverka kommunens självbestämmande, t.ex. inom socialpolitiken.

Gävleborgarna vill att beslut fattas så nära väljarna som möjligt. Att öka EU:s makt går emot denna önskan men även bildandet av nya regioner innebär att en del av makten flyttas längre från folket. Det minskade antalet förtroendevalda som är direktvalda innebär i sig ett problem som vi måste fundera över inför kommande förändringar.

Det kan få negativa konsekvenser för folkviljan att delta i demokratiska processer.

Ett led i att bygga morgondagens demokrati är ett större inslag av direktdemokrati och självfallet även att vi tar fasta på folkets vilja. Demokrati betyder ju trots allt "folkmakt".

Lasse Langeborg

Distriktsstyrelsen