Nu ser vi allt tydligare vad den borgerlig regering vid rodret ställt till med!

Under sin tid vid rodret har den borgerliga regeringen redan lyckats genomföra omfattande försämringar av det svenska välfärdssystem som arbetarna under åratal byggt upp. (En del av försämringarna påbörjades dessutom redan under den socialdemokratiska regeringens tid).

Nu ser vi allt tydligare vad den borgerlig regering vid rodret ställt till med!

· Regeringens hetsjakt på människor som är sjuk fortsätter. Från 1 juli 2008 gäller ytterligare försämringar. Allt i regeringens tro att sjuka skulle bli friskare av hårdare regler och sänkt ersättning. Den borgerliga regeringen har genomfört stora försämringar av sjukförsäkringen och sjukskrivningarna har redan minskat som ett resultat av regeringens tidigare genomförda försämringar. Vilket innebär en besparing på fem miljarder kronor för staten. Fem miljarder som inte är något skäl att vara stolt över.Eftersom dessafem sjuka miljarder betalas av människor som inte har råd att vara sjukskrivna eller blir nekade sjukskrivning på grund av omänskliga regler

Landets arbetsförmedlingar har fått i uppdrag av den borgerliga regeringen att skärpa kontrollen av de arbetssökandes rätt till a-kassa. Det är ett förtydligande från regeringen att vi ska se till att de arbetssökande följer reglerna bättre, Det gäller för de sökande att visa sig aktiva och söka arbete i hela landet och arbetsförmedlingarnas ifrågasättande av de sökandes rätt till a-kassa har också ökat.

· Allt fler riskerar att få sin a-kassa indragen när arbetsförmedlingarna tillämpar reglerna hårdare. Om man jämför det tredje kvartalet 2006 med samma period i år har antalet arbetslösa i Gävleborgs län, vars anspråk ifrågasätts av arbetsförmedlingarna, ökat från 56 personer till 115. Det handlar om att man måste söka jobb i hela landet oavsett familjesituation.Förutom hetsjakten och kontrollen av människor som är arbetslös eller sjuk så anser den borgerliga regeringen att försvarets radioanstalt (FRA) skall ha möjlighet att läsa ALLA våra sms och e-postmeddelanden och avlyssna våra telefonsamtal. ALLA är misstänkta i högeralliansens Sverige. · FRA-lagen är en historisk inskränkning i den personliga integriteten. Återremissen ändrar faktiskt ingenting, den är bara ett spel för gallerierna som är till för att rädda ansiktet på regeringen och de enskilda riksdagsledamöter som varit kritiska. Det är ett försök att bluffa en kritisk opinion. Avlyssningsförslaget kommer alltså inte att arbetas om. Återremissen innebär bara lite mer övervakning av övervakaren. Socialdemokraterna och miljöpartiet har meddelat att de vill riva upp den nyss antagna FRA-lagen och samtidigt utreda hur en ny FRA-lag skall se ut. Man skall komma ihåg att den djupt kränkande FRA-lagen som mött stora protester från allmänheten en gång togs fram av en socialdemokratisk regering. Vi i Vänsterpartiet är orolig för att också miljöpartiet plötsligt kan tänka sig att äventyra den personliga integriteten. Som lite kuriosa kan jag tipsa er om att läsa Jan Guillous bok "Fienden inom oss" Ja det var ett axplock av de försämringar som den borgerliga regeringen åstadkommit under sin tid vid rodret och mer kommer vi förmodligen att få se. Ann-Renée Forsström Distriktsstyrelsen Vänsterpartiet Gävleborg