Anta ett nytt svenskt klimatmål: ”Begränsa klimatpåverkan i andra länder”

Vi talar inte så ofta om att den svenska konsumtionen förorsakar utsläpp av växthusgaser i andra länder genom att vi importerar varor och tjänster som i och med sin produktion lett till utsläpp. Enligt statistik från SCB så består 33 % av de svenska hushållens utsläpp av koldioxid av utsläpp i andra länder genom vår import. Detta tar inte det svenska nationella klimatmålet hänsyn till! Detta betyder att även om vi minskar våra utsläpp av koldioxid i Sverige, så kan det betyda att de totala svenska utsläppen ökar. Eftersom Sverige är ett rikt land med ekonomiska möjligheter, så anser Vänsterpartiet att vi bör införa ett nytt miljömål – Begränsad klimatpåverkan i andra länder – där Sveriges minskade utsläpp utomlands räknas in.

Anta ett nytt svenskt klimatmål: "Begränsa klimatpåverkan i andra länder"

Vi talar inte så ofta om att den svenska konsumtionen förorsakar utsläpp  av växthusgaser i andra länder genom att vi importerar varor och tjänster som i och med sin produktion lett till utsläpp. Enligt statistik från SCB så består 33 % av de svenska hushållens utsläpp av koldioxid av utsläpp i andra länder genom vår import. Detta tar inte det svenska nationella klimatmålet hänsyn till! Detta betyder att även om vi minskar våra utsläpp av koldioxid i Sverige, så kan det betyda att de totala svenska utsläppen ökar. Eftersom Sverige är ett rikt land med ekonomiska möjligheter, så anser Vänsterpartiet att vi bör införa ett nytt miljömål – Begränsad klimatpåverkan i andra länder – där Sveriges minskade utsläpp utomlands räknas in.

För den vanliga människan, men även inom offentlig och privat upphandling, kan detta innebära att det inte alltid är så miljövänligt att enbart titta efter märken med "Krav" på de varor vi handlar. Dessa varor är i och för sig mycket bättre än de som inte har denna märkning, men med tanke på t ex transporter kan de ändå bli dåliga för miljön. Vi måste hålla utkik efter produktionsland och inrikta oss på att köpa de varor som är producerade så nära som möjligt. Vi bör också återgå till att "handla efter säsong". Vi bör med andra ord vara mer restriktiva med att handla t ex tomater när det inte är normal skördetid för dessa. Det vanliga är att de flesta livsmedel inte är märkta med "Krav" eller annat som betyder att inga bekämpningsmedel eller läkemedel använts i produktionen. Dessa varor orsakar, förutom utsläpp av koldioxid vid transport, även utsläpp av andra miljöfarliga ämnen och är i längden skadliga för konsumenten då lagring av gifter sker i kroppen vid konsumtion.

Elisabeth Swedman

Miljöansvarig Vänsterpartiet Gävleborg