Vem är Stefan Stern?

Stefan Stern, 38, är socialdemokraternas osynlige superstrateg. Stefan Stern är sedan 2007 biträdande partisekreterare hos socialdemokraterna. Hans svärfar heter Ingvar Carlsson
Nu anklagas han för den misslyckade lanseringen av samarbetet med miljöpartiet.
– Det var allt annat än genialt. Han borde ha insett riskerna, säger en s-källa.

Stern har säkert många goda egenskaper men har lyckats samla på sig ett antal stora misslyckanden i karriären!

Vem är Stefan Stern?

Nu anklagas han för den misslyckade lanseringen av samarbetet med miljöpartiet.

–         Det var allt annat än genialt. Han borde ha insett riskerna, säger en s-källa.

Stern har säkert många goda egenskaper men har lyckats samla på sig ett antal stora misslyckanden  i karriären!

·         När Pär Nuder petades anklagades Stern för att ha läckt vilka andra s-toppar som var på väg att ryka.

·         Stern var kommunikationschef i Ja till EMU-kampanjen inför folkomröstningen. Folkets nej var ett svidande nederlag.

·         Med en jättelik reklamkampanj sålde Stern in folkaktien Telia både till medier och svenska folket. Bra klirr i kassan för staten, men usel pr för regeringen.

·         Stern var presschef när socialdemokraterna 1998 gjorde sitt sämsta val någonsin. Valdeltagandet var också rekordlågt.  Socialdemokraterna tappade nära nio procent .

Han är känd för sina dåliga kontakter med partiets ombudsmän och kommunalråd. Men bland statstjänstemän, näringslivet och sossekarriärister är han respekterad.

Och idag då de senaste opinionsundersökningarna visar på ett jätteras förr sossarna dyker hans namn upp igen, eftersom misstaget att försöka utestänga Vänsterpartiet är en tänkbar förklaring till raset!

Ett flertal S-bloggar säger sig vara mycket kritisk till Stern och en och annan ser det som nödvändigt att han petas, det skulle också kunna vara en tänkbar utväg för Sahlin själv eftersom hon då visar att hon har både handlingskraft och tar gräsrötternas kritik på allvar. Dessutom flyttar hon också kritiken från sin egen person  till en partifunktionär, frågan är vad Ingvar säger om det?

Men frågan som blir kvar hängande i luften är vilka rådgivare Mona Sahlin har och vilket inflytande har de på Socialdemokraternas politik?

Läser man Aftonbladet (vilket man ska göra med stor försiktighet, särskilt när det skrivs  av Lena Mellin) får man intrycket att Mona Sahlins funktion i partiet tenderar att bli en koordinator där hon inte uttrycker så mycket egna idéer utan mer sammanställer Sterns, Östros m.fl. åsikter?

Och när dessa rådgivare bevisligen klantat till det både inom partiet och utåt både politiskt och medialt då dyker nya "rådgivare" upp som ska rätta till den fadäsen vilket i sin tur gör att Mona Sahlin i ännu högre grad framstår som en svag ledare.

Vi kan ändå glädjas lite över vänsterpartiets siffror idag, även om Lars Ohly är väldigt försiktig i sina kommentarer och frågan är om vi inte kanske börjar se en sorts Amerikansk valrörelse här i Sverige?

Democrats for McCain!

Republicans for Obama!