Landstinget

Vänsterpartiets landstingsgrupp har under 19-20 januari haft verksamhetsplanering inför 2009. Det som framkom är att landstingsgruppen poängterar nödvändigheten med en tidsplan för när ett majoritetsskifte kan ske. Vi har som tidigare tillkännagivits, ställt våra platser till förfogande och vi anser det fullständigt oacceptabelt att landstinget Gävleborg sex veckor efter fullmäktigemötet, där den borgerliga budgeten antogs, fortfarande befinner sig i ett borgerligt vacuum.

Efter att alla majoritetsinbjudningar strandat och frånvaron av ett borgerligt ansvarstagande varit pinsamt tydligt kom slutligen en inbjudan från alliansen till samtliga partier, mötet ägde rum den 15 januari och alla partier i landstingsfullmäktige deltog.

Mötet präglades av samma brist på planering som själva genomdrivandet av den borgerliga budgeten 12 december!

Den första frågan som ställdes var om de närvarande partierna var intresserad av att bilda en samlingsregering, vilket naturligtvis svårt att svara på när man inte vet vad man ska samregera kring!

Frågor om innehållet och kompromissviljan ställdes men fick inget konkret svar, därför går det heller inte att svara på frågan om samlingsregering.

Vänsterpartiet kan naturligtvis inte ställa upp på en budget som marginellt kompromissas något men ändå i huvudsak bygger på en borgerlig budget.

En sann kompromiss borde förstås innehålla delar av vänsterns politik för att vänsterpartiet överhuvudtaget skulle kunna överväga ett samregerande, men vi kan på goda grunder räkna med att så långt kommer aldrig borgarnas kompromissvilja att sträcka sig!

Vi befinner oss alltjämt i det vakuum som borgerligheten ställt till med, med hjälp av en politisk vilde.

Och vänsterpartiet är berett att driva en aktiv opposition mot denna borgerliga budget om det nu finns någon som vågar ta ansvar för den!

Alf Norberg (v)

Ann-Renée Forsström (v)