Riksdagsdebatt om pensionerna fredag 8 maj

Riksdagen kommer att debattera bristerna i pensionssystemet efter en begäran av Vänsterpartiet. Debatten äger rum fredag den 8 maj med start klockan 09.00 och sänds på SVT 24 direkt.
Bakgrunden är att den ekonomiska krisen nu avslöjat pensionssystemets svagheter för allt fler. Redan när beslutet skulle tas om det nya systemet var det dock flera som varnade för dess brister. Detta gällde bland annat att systemet skulle vara underfinansierat. Människor lever allt längre som pensionärer, trots det skulle inte pensionsavgiften öka – den skulle vara oförändrad. Pensionerna har blivit allt mer beroende av utvecklingen på världens aktiebörser.

Riksdagsdebatt om pensionerna fredag 8 maj

En automatisk "broms" (balansering) infördes som slår till och minskar pensionerna utan demokratiskt fattade beslut. Det är det som nu händer först år 2010, systemet fungerar alltså som det var tänkt. Men nästa år är ett valår. Därför har de fem partierna bakom systemet beslutat att smeta ut sänkningarna av pensionerna så att den stora sänkningen kommer 2011. Oavsett hur man räknar gör Försäkringskassan prognosen att det under flera års tid blir sänkt inkomstpension.

När det nya pensionssystemet skulle utarbetas sades att det skulle bli stabilt. Olika experter sa att en eventuell sänkning av pensionerna skulle bli marginell och kortvarig. Det som nu händer skulle inte hända. TCO varande att man "skulle kasta ut barnet med badvattnet" när det gamla ATP-systemet skulle ändras. Metallindustriarbetareförbundet var starkt kritiskt under hela beslutsprocessen. Det fanns en stor skepsis inom arbetarrörelsen mot det nya systemet som byggde på att den ekonomiska risken flyttades från samhället till enskilda pensionärer och privatisering av sparandet och ett ökat beroende av spekulation på finansmarknaderna.

Vänsterpartiet har hela tiden varit kritisk mot det nya pensionssystemet. De förslag som Vänsterpartiet nu har är bland annat:

1. Avskaffa den automatiska "bromsen", fatta aktiva politiska beslut om pensionerna. Sätt avgifterna så att pensionssystemet blir långsiktigt hållbart.
  2. Stärkt pensionsfonden och ändra till tryggare placeringsregler
  3. Överför den privatiserade PPM-delen till inkomstpensionen
  4. Beskatta även pensionerna (uppskjuten lön) på samma sätt som andra inkomster
  5. Förbättra villkoren för intjänandet av pension, och gör systemet mer likt det tidigare ATP-systemet

Hör gärna av er till oss med synpunkter, frågor och funderingar!

Mvh,

Kalle Larsson, pensionspolitisk talesman för vänsterpartiet

Läs även: Ulla Hoffmanns bok "Som en skänk från ovan – politiken bakom pensionssveket" som kan beställas från Red Planet, www.redplanet.se, telefon: 08-6543100