Internet är hotat

Den senaste tiden har EU inskränkt friheten på internet på ett skrämmande sätt. Både infrastrukturen och användningsområdena riskerar att förändras om även EU:s kommande förslag blir verklighet.
1 april i år trädde IPRED-lagen i kraft. IPRED innehåller verktygen för att ge privata företag rätt att enkelt och snabbt kunna begära ut information om vilken internetanvändare som helst, från internet-leverantörerna. Enklare än för den svenska polisen. Genom IPRED så har upphovsrättsorganisationer fått mandat att agera såväl polis som åklagare och utpressare.

Internet är hotat

Genom att skicka kravbrev på ofantliga summor till privatpersoner så hoppas man skrämma dessa att gå med på förlikning. Hellre än att riskera stora domstolskostnader. Krav på mellan 50-70 000 kr är inte ovanligt. I Sverige har det fram till nu varit ovanligt med stora skadeståndsbelopp, men med IPRED har det skett en förändring. Kravbreven upplevs ofta som hot och rena utpressningsbrev vilket gjort att ytterst få fall tagits upp i domstol. Man väljer hellre att betala för att bli av med hotet.

Regeringen har genomdrivit den svenska IPRED-lagen trots att man egentligen inte behöver det. En dom i EG-domstolen visar att internet-leverantörerna inte behöver lämna ut personlig information. Domstolen betonade särskilt att direktivet inte får tolkas så att det kommer i konflikt med grundläggande rättigheter; som rätten till respekt för privatlivet. Även Datainspektionen har tryckt på den personliga integriteten då man avstyrkt förslaget om informationsföreläggande. Den borgerliga regeringen går alltså längre än vad EU kräver. Det här visar tydligt hur den borgerliga regeringen använder EU som ett svepskäl för att i multinationella företags namn driva en hetsjakt mot vanligt folk och deras kulturkonsumtion.

Med lagförslaget IPRED2 kommer fildelare även att kunna dömas till fängelse i upp till fyra år. (Jämför med grov misshandel som ger max två års fängelse.) Reinfeldt har lovat att försöka genomdriva IPRED2 under 2009. Vi riskerar att få ett storebrorsamhälle där staten lyssnar och läser allt som sker på internet. Helt legalt. Vänsterpartiet slåss mot en sådan utveckling.

Vänsterpartiet avvisar IPRED. Istället föreslår vi utbyggnad av ett e-bibliotekssystem för att finansiera kulturproducenter, musiker och filmskapare och ge dem möjlighet att få inkomster på sitt skapande. De svenska biblioteken är flitigt använda och har varit en stor del i den höga utbildningsnivån i Sverige. De har i många år gett svenskarna möjlighet att läsa förstklassig litteratur samtidigt som författarna fått skattefinansierad ersättning. Låt oss digitalisera det systemet. Public service kan börja med att göra sina arkiv offentliga, fria och digitala. Ge musik, filmer och datorspel ett hem på nätet där nedladdningarna kan kopplas till ett generöst, skattefinansierat ersättningssystem.

Striden är långt ifrån över. EU har flera nya direktiv på gång som alla syftar till inskränkning av den personliga integriteten och ett kommersialiserande av internet. Bl.a. har man nyligen fått igenom ett direktiv som ger internetleverantörerna möjlighet att, liksom kabel-TV-företagen, sälja internet sida för sida. Vänsterpartiet har bidragit till att göra det s.k. Telekom-paketet mindre dåligt. Ett av våra ändringsförslag som gick igenom får till följd att ingen kan stängas av från internet utan rättslig prövning.

Vi anser att internet ska vare ett medel för samhällservice och yttrandefrihet. Internet ska ägas av alla och ingen. Ja, man skulle kunna säga att internet är en medborgerlig rättighet.

Lasse Langeborg, Gävle

Petra Modée, Jättendal