Inför sk köttskatt, men kalla den ”differentierad moms”

Det finns fem anledningar till att man bör införa differentierad moms på kött:

Inför sk köttskatt, men kalla den "differentierad moms"

Det finns fem anledningar till att man bör införa differentierad moms på kött:

1. Om människan inte kan eller vill ändra på sin livsföring frivilligt, så är differentierad moms ett bra sätt att styra vår konsumtion. Det känns aldrig skönt när det svider i plånboken!

2. Köttproduktionens klimat- och miljöpåverkan

Köttproduktionen orsakar stora utsläpp av växthusgaser, framför allt metangas och dikväveoxid, men också av koldioxid. Totalt sett bidrar köttproduktionen med ca 17 % av de totala utsläppen av dessa gaser, att jämföras med transporter, som bidrar med ca 13 %, dvs 31 %  mer än transporterna. Den största anledningen till utsläppen är att man odlar mat till djuren och då är det konstgödsel som är boven i dramat.

Konstgödsel är också skadligt för grundvattnet och vattendragen, då det lakas ur vid regn tillsammans med de bekämpningsmedel som också används vid odling. Konstgödsel orsakar övergödning med t ex algblomning i haven och igenväxta sjöar som följd. Bekämpningsmedlen skadar inte bara oönskade växter och insekter, utan är lika farliga för andra levande varelser. Det värsta är att många av dessa gifter anrikas i vårt kroppsfett och stannar där pga lång nedbrytningstid och orsakar företrädesvis genetiska och neurologiska skador samt skadar fortplantningen och orsakar ofta cancer.

Det går också åt stora mängder vatten och energi för framställning av kött. Då man odlar mat till djur avverkar man mycket skog, vilket inverkar menligt på Jordens förmåga att ta upp koldioxid. Även erosionen ökar vid avverkning.

3. Den oetiska behandlingen av djur vid uppfödning och transporter

Djuren behandlas inte som levande varelser, utan som produktionsfaktorer. De lever under fruktansvärda förhållanden, trångt och utan möjlighet att leva efter sina instinkter. De pumpas ofta fulla med antibiotika och tillväxthormoner för att inte bli sjuka och för att växa snabbare så att de kan slaktas efter kortare tid än normalt. Många djur är skadade och blir vansinniga. Det är därför som kycklingar får näbben avhuggen, så att de i sitt vansinne inte ska kunna hacka på sina kycklingkompisar.

4. Kött är skadligt för hälsan

Kött innehåller många främmande substanser som lagras i våra kroppars fett. Dessa ämnen orsakar, förutom det som nämns under punkt 2 ovan, även andra sjukdomar som t ex allergier, och misstänks även ligga bakom andra sjukdomar som tex reumatism.

5. Det är dålig ekonomi att odla djur och slöseri med jordbruksareal att odla mat till djur

Med tanke på den allt mer ökande befolkningen på Jorden, är det inte försvarbart att ca 70 % av jordbruksmarken används till just odling av mat till djur. Den ytan skulle kunna användas till att odla proteinrik mat till människor i stället. Ett viktigt argument för detta är att 90 % av energin och näringen går förlorad då man äter nötkött. Minst förlust finns vid konsumtion av kyckling. Men som jag nämnt vid punkt 2 ovan kan man aldrig acceptera denna konsumtion pga de etiska aspekterna.

Vänsterpartiets förslag är att vi inför en differentierad moms på köttvaror i förhållande till deras miljö- och klimatpåverkan

Vänsterpartiet i Gävleborg genom Elisabeth Swedman