Kvinnors villkor för framtida pension

Det finns en tidpunkt i livet när kvinnors och mäns arbetsliv upphör. Tidpunkten varierar av olika skäl. Oavsett orsak så kommer den dag när varje individ blir beroende av pension för sin försörjning. I det tidigare pensionssystemet var pension att betrakta som uppskjuten lön genom avstått löneutrymme för inbetalning av sociala avgifter.

Det blev dock andra tider och en arbetsgrupp sammansatt av ledamöter från samtliga riksdagspartier tillsattes för att utarbeta förslag till nytt pensionssystem. Det arbetet beskrivs i Ulla Hoffmans bok

"Som en skänk från ovan–Politiken bakom pensionssveket". Om Du inte redan har läst den så gör det!

Den finns att köpa på https://www.redplanet.se/_modules/shop/index.asp?SHOW=1&ART=278

I boken beskrivs mygel och manipulation för att genomföra en omfattande förändring av ett trygghetssystem som förr eller senare berör alla svenska medborgare.

Det nya pensionssystemet antogs av S, M, Fp, C, Kd, och Mp, genom riksdagsbeslut i juni 1994. Vänsterpartiet var det enda riksdagsparti som reserverades sig emot detta beslut. Det beslut som bland annat innebär att ansvaret för pensionärers ekonomiska situation flyttades från politiken till enskilda individer. Detta genom den "automatiska broms" som sänker pensionerna när det uppstår obalans mellan intäkter och utgifter i systemet.

Hur stor varje individs pension blir påverkas dels av den egna livsinkomsten och dels av samhällets arbetslöshet och sjukskrivningstal, men också av utvecklingen för de aktiefonder som pensionskapitalet placerats i.

Vänsterpartiet menar att rådande pensionssystem diskriminerar kvinnor som grupp och skapar ökade klyftor mellan pensionärskollektivet. Systemet gynnar höginkomsttagare i förhållande till låginkomsttagare. Den inkomstrelaterade pensionen i det nya systemet utgör ofta mindre än hälften av slutlönen varför privata pensionsförsäkringar blir ett alternativ att stärka ekonomin inför tiden som pensionär. De uppenbara förlorarna är således dem som inte har råd med privata försäkringar.

Inom ramen för det antagna pensionssystemet får kvinnor som grupp, i genomsnitt 20 procent lägre pension från det offentliga systemet än gruppen män. Detta på grund av att kvinnors arbetslivsmönster skiljer sig från männens. Genom pensionsreformen som beslutades i juni 1994, får kvinnor bära ekonomiska konsekvenser av strukturella problem som ännu inte kunnat lösas.

Enkelt uttryckt kan man säga att nuvarande pensionssystem befäster och konserverar den underordning och den lönediskriminering som dagens arbetsmarknad utsätter kvinnor för.

Om ett samhälles anständighet kan mätas utifrån hur äldre behandlas, undrar jag vilken människosyn som är rådande, bland ansvariga politiska partier, när det gäller pensionärer och i synnerhet kvinnliga pensionärer. Vänsterpartiet anser att det nya pensionssystemet bör omarbetas så att det återigen blir ekonomiskt utjämnande.

Anita Walther

Ledamot i distriktsstyrelsen