På måndag 8:e Mars går ett helt sjukhus ut till försäljning i Gävleborg!

alf6

Den majoritet som idag består av (S), (C) & (Mp) har valt att göra gemensam sak med de övriga borgerliga partierna och låter Bollnäs sjukhus bli privatiserat.

Vänsterpartiet anser att en försäljning av ett helt sjukhus är av stor ideologisk betydelse och vill därför låta medborgarna få möjlighet avgöra frågan i den kommande valrörelsen.

Finns det efter valet en majoritet som stöder en borgerlig politik så kan man fullfölja upphandlingen, finns det däremot inte det ska upphandlingen stoppas!

I den trepartiuppgörelse som gjordes efter valet 2006 mellan (S), (V) & (Mp) kan man läsa följande:

Den viktigaste frågan är alla länsinvånares rätt till god vård på lika villkor. Våra tre partier säger därför bestämt nej till utförsäljning av sjukhus. Vi säger nej till privata sjukförsäkringar inom den offentliga vården.”

Vänsterpartiet anser fortfarande att en privatisering av ett helt sjukhus är en högerpolitik som ger den s.k. ”marknaden” fria händer att skära ner på personal för att skapa så stora vinster som möjligt för de blivande ägarna. Det är också en politik som urholkar demokratin och möjligheter till insyn.

Vi ser idag hur flera riskkapitalbolag med stora aktieposter i olika vårdföretag placerar sina aktievinster i skatteparadis som Jersey och Guernsey. Det är skattepengar som vi gävleborgare betalat från vår lön som istället för att skapa vård i länet går ner i fickorna på dessa riskkapitalister!

Den enda drivkraften i dessa bolag är maximal vinst!

Vänsterpartiet går till val på en annan vision om hur vården ska bedrivas. Vi vill ha en gemensam vård som bygger på rättvisa och solidaritet, en vård som är helt fri från vinstintressen och där alla medborgare känner att det är behovet som räknas och inte aktieutdelningar!

Det är dags för en vänstersväng, en vänstersväng är det enda raka!

Alf Norberg (V) oppositionsråd Landstinget Gävleborg