Olika människor har olika behov

Bland många medborgare finns en felaktig uppfattning om att Vänsterpartiet vill se ett samhälle där alla människor är lika. Inget kan vara mer fel. Vänsterpartiet vill se ett samhälle där olika behov kan tillgodoses på olika sätt, ett samhälle som präglas av en välfärd som ger varje individ utrymme för egna önskningar och möjlighet till utveckling.

Med utgångspunkt från att människor är mest lika varandra vid födseln och att olikheten ökar ju äldre man blir måste äldreomsorgen kunna möta varje individ utifrån dennes behov och vilja. En väl fungerande äldreomsorg ska i största möjliga utsträckning kunna tillgodose varje kvinnas och varje mans enskilda önskemål. För att det ska vara möjligt behövs anställda som har tid att lyssna och bry sig om varje individs önskan i dennes livssituation.

Vänsterpartiet vill se fler anställda i både vård och äldreomsorg, för att kunna bemöta olika behov som olika människor har.

Anita Walther