Ännu ett privat sjukhus, bra för aktieägarna och katastrof för demokratin

Igår blev ännu ett sjukhus privatiserat, Bollnäs sjukhus kommer att tas över av vårdbolaget Aleris.Medborgarna tappar inflytandet, Wallenbergarna tjänar storkovan och personalen och skattebetalarna får betala kalset!

Igår privatiserades Bollnäs sjukhus, Aleris fick jobbet och ännu ett sjukhus ställs vid sidan om ett demokratiskt inflytande. Landstinget Gävleborgs majoritet krävde att sjukhuset skulle drivas tiotals miljoner billigare än vad man själv lyckats driva det för, hur kan man göra det undrar man? Och varför hyllar sossarna denna utförsäljning?
Aleris ska fixa jobbet för dryga 300 miljoner och eftersom Aleris dessutom levererar runt tio procent i vinst till sina ägare (och det är Wallenbergs Investor) så blir summan av kardemumman att Bollnäs sjukhus ska göra samma jobb som tidigare men c:a 60 miljoner billigare!
Vän av ordning undrar då var ska pengarna tas i en verksamhet som till 85 % består av personalkostnader?

Det är ingen särskilt djärv gissning att en rejäl minskning av personalstyrkan kommer att genomföras inom en snar framtid. En rimlig beräkning är alltså att uppemot 100 anställda får gå från Bollnäs sjukhus medan de som är kvar ska göra samma uppgifter som förut fast man blivit betydligt färre. Är detta framtiden för Sverige då är jag böjd att hålla med Mikael Wiehe i hans sång ”den enda vägen”
”om det här ska kallas framåt då ska jag ingenstans”
Vad som samtidigt blir lite förbryllande i debatten är när privatiseringsivrarna påstår att den privata vårdindustrin är en gigantisk tillväxtbransch eftersom det skapas privata vårdjobb. De jobb som skapas i den privata vården innebär för samhället ingen tillväxt eftersom ännu fler jobb försvinner i den offentliga välfärden än de som skapas i den privata. Däremot får vi mindre skatteintäkter och fler arbetslösa som så småningom ska förnedras i någon meningslös FAS 3-placering och det är knappast tillväxtskapande.
Det är dags för en vänstersväng, det är det enda raka!
Alf Norberg oppositionsråd (v) landstinget Gävleborg

Alf Norberg