Skolan och Barnfattigdom

Barnfattigdomen i Sverige breder ut sig och klyftan i det borgerliga Sverige blir bara bredare och djupare för var dag som går. Ett område som har avgörande betydelse för det framtida samhället är skolan. Det kommer nu rapporter från olika håll om hur familjer förväntas betala för arrangemang som beräknas ligga utanför skolors gällande budgetram. En utveckling som måste upphöra snarast. Den Svenska skolan ska, till alla delar, finansieras genom skattemedel allt annat är oacceptabelt.

Den moderatledda regeringen har kraftigt förändrat/försämrat kommuners ekonomiska villkor, genom bland annat diverse bidrag i form av prestationslösa ersättningar som exempelvis Rutavdrag, Rotavdrag och Jobbskatteavdrag som dessutom utökas om och om igen. Det enda som krävs för de exemplifierade bidragen är att ha en relativt god inkomst av lönearbete. Dessutom har både arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring försämrats avsevärt. Dessa solidariska trygghetssystem som gjort att familjer trots arbetslöshet och sjukdom tidigare har kunnat leva värdiga liv.

Till den beskrivna utvecklingen kommer det faktum att den moderatstyrda regeringen gör minsta möjliga för att stimulera tillgången på arbetstillfällen. En omfattande arbetslöshet minskar många familjers ekonomiska villkor samtidigt som de familjer som har lönearbete kan stärka sin ekonomiska ställning genom bland annat de prestationslösa bidrag som förstärker klyftorna i samhället.

De privatdrivna skolor som kallas friskolor är också en betydande faktor för den segregerande utveckling som sker i det svenska samhället. Stora delar av de skattemedel som överförs till dessa privatdrivna skolor hamnar i skatteparadis och omvandlas till privata inkomster. Detta samtidigt som föräldrar som har barn i den skola som är skattefinansierad. oavsett den drivs av kommun eller privat företag, förväntas bidra till enskilda aktiviteter för barnen.

Uppgifter från 2008, enligt riksdagens utredningstjänst, visar att privat utbildningsverksamhet ger 23 procents avkastning på eget kapital. Det kan jämföras med elbranschen där avkastningen är 15 procent. Det är lätt att förstå vilken bransch som är intressant för riskkapitalbolag. Säkra skattemedel som intäkter eller osäkra investeringar av eget kapital. En annan lönsam bransch är omsorg där avkastningen var 33 procent på eget insatt kapital, som i det här sammanhanget är skattemedel.

För att utplåna den barnfattigdom som för närvarande ökar, behöver varje skattekrona som avsätts till Barn- och Ungdomsverksamhet användas till verksamhet för barnen och inte omvandlas till privata vinster.

I Vänsterpartiets solidariska samhälle finns inte plats för barnfattigdom.

Anita Walther

Ledamot i distriktsstyrelsen