Stora barngrupper kontra reviderad läroplan för förskolan

Den 1 juli 2011 träder den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98, i kraft fullt ut. Där stärks och tydliggörs kraven på förskolan. Eftersom barngrupperna i förskolan är väldigt stora och förskolan har lite pengar att röra sig med så oroar jag mig för att förskolevistelsen skapar fel förutsättningar för barnen att växa upp till trygga samhällsmedborgare. Vad grundar jag det på?

Enligt både svensk och internationell forskning har storleken på barngrupperna och personaltätheten i förskolan stor betydelse för bland annat språkutvecklingen, samspelet och den dagliga miljön som barnen vistas i. Det är naturligtvis viktigt att det finns tillräckligt många vuxna runt barnen, men jag ser det som ännu viktigare att barngruppernas storlek måste minska. Med dagens stora grupper blir barnen stressade och det kan vara svårt för dem att hitta den trygghet som de så väl behöver. Det finns exempel på barn som inte vill/tar sig tid att gå på toaletten under hela dagen. Det leder till magont och kan även få andra, mer allvarliga följder. Ljudnivån blir högre och det i sin tur kan ge både hörselnedsättningar och koncentrationssvårigheter. Även smittorisken ökar när barngrupperna är för stora, det kan vara svårt att få bukt med magsjukor och förkylningar och det blir en ond cirkel.

Det kanske inte heller är någon slump att åldersgruppen 18-22 år är överrepresenterad när det gäller drogmissbruk i vårt län? Barngrupperna i förskolan och skolan var väldigt stora även i början av 1990-talet. Att otrygghet föder våld och kriminalitet är inget nytt.

Enligt Lpfö 98 är förskolans uppdrag att lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska erbjuda en trygg miljö och verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Om något barn, tillfälligt eller varaktigt, behöver mer stöd än andra så ska barnet få det, med hänsyn till dess egna behov och förutsättningar.

Med den reviderade upplagan av förskolans läroplan, Lpfö 98, kommer än högre krav att ställas på förskolepersonalen. Med 24 barn, 3-5-år, inskrivna på en avdelning med endast tre personal kommer det bli en enorm utmaning, för att inte säga en omöjlighet, att leva upp till de kraven.

Vänsterpartiet vill minska barngruppernas storlek, så att alla barns behov kan tillgodoses och så att personalens pedagogiska kompetens kan komma till användning på ett bättre sätt. På det sättet kan vi på sikt minska otryggheten i samhället och skapa bättre förutsättningar för alla barn i förkolan att växa upp till trygga samhällsmedborgare.

Minna Leek, förskollärare

Vänsterpartiet Gävleborgs distriktsstyrelse