Bolån

Finansinspektionen har i dagarna kommit med en rapport som visade att bolån är bland det mest lönsamma man kan hålla på med i svensk näringsverksamhet. Med andra ord visar det också på bankernas girighet. Bolånen ger bankerna en avkastning på 22 procent på eget kapital mot övrig bankverksamhet på 10-13 procent. För en genomsnittlig bolånekund i Stockholm motsvarar det ett påslag på 6 000 kronor per år.

Men på den politiska arenan är det liten aktivitet. Förslagen till förändring har varit få, nästan obefintliga. Vänsterpartiet vill ändra på det och stärka bolånekundernas ställning.

Förra året gjorde Sveriges fyra storbanker en vinst på cirka 60 miljarder eller 250 miljoner kronor om dagen. Bolånekunderna har direkt bidragit till ökningen genom att bankerna har tagit ut överpriser av dem.

Bolånekunderna är i dag helt utlämnade till den godtyckliga räntenivå som bankerna sätter för att upprätthålla sin avkastning. Kunderna måste få större makt över sina boräntor. Vänsterpartiet har som enda parti en rad förslag som kraftigt skulle påverka och förbättra bolånekundernas ekonomi. Det går att ändra på det om den politiska viljan finns.

1. Bankerna ska genom föreskrifter åläggas att erbjuda kunderna ett låneavtal som utgår från reporäntan. Reporäntan utgör golv för bankens och kundens förhandling. Låneformen ska erbjudas alla bolånekunder och strikt hålla sig till reproräntan. Därefter ska de olika eventuella påslagen redovisas för sig, det vill säga de påslag som banken och kunden kommer överens om. I avtalet måste banken redovisa sina olika påslag, uppdelat så att kunden mycket tydligt ser bankens egen upplåningskostnad och det påslag som motsvarar vinsten samt eventuellt andra överenskomna påslag. Kunden kan då se vad lånet kommer att kosta och varför, de kan ifrågasätta bankernas påslag och därmed pressa sina bolånekostnader.

2. Banken ska, när kunden begär det, redovisa den senaste månadens räntenivåer för tremånadersräntan som banken avtalat med kunderna. Det ger kunden ett bättre beslutsunderlag.

3. Det ska vara obligatoriskt för bankerna att redovisa sina bolånemarginaler och förklara sina påslag för Finansinspektionen.

4. Finansinspektionen bör få i uppdrag att se över hur kostnaderna för att lösa ut ett lån i förtid kan pressas för kunden. Vi menar att bankernas nuvarande höga avgifter är orimliga. Bankerna bör endast kunna få täckning för sina egna kostnader vid lån av lösen i förtid.

5. Rabatter ska inte få tas bort utan att kunden meddelas i god tid. Det ger möjligheter för en ny förhandling som kan förlänga rabatten och därmed pressa lånekostnaderna.

Med dessa förslag skulle många personer få bättre möjligheter att påverka sina boendekostnader, få större inflytande över sina bolån och en bättre privatekonomi. Bankernas aktieägare skulle istället bli lite fattigare. Det kan Vänsterpartiet leva med.