Personalens inflytande måste öka

En mer demokratisk sjukvårdsorganisation ska få fler läkare och sjuksköterskor att vilja arbeta i Gävleborg. Det tror Alf Norberg, Vänsterpartiets toppkandidat i landstingsvalet.

Trots att landstinget har fler läkare och sjuksköterskor än någonsin gör det ökande kravet på sjukvården att de ändå inte räcker till. Hur ska vi lyckas få fler läkare och sjuksköterskor anställda?– Det är i dag en stor brist på omvårdnadspersonal, sjuksköterskorna sadlar om på grund av den låga lönen och undersköterskorna har landstinget själva gjort sig av med. Landstinget Gävleborg har minskat på undersköterskorna mest i hela landet. Sedan behöver sjukvårdsapparaten demokratiseras och personalens inflytande måste öka. Den politiska majoriteten måste inse att en delaktig engagerad personal gör ett bättre jobb och är de bästa ambassadörerna för att locka hit fler vårdarbetare. Och med den högre personaltäthet som Vänsterpartiet krävt under den gångna mandatperioden skulle arbetsmiljön radikalt förbättras vilket skulle göra vårt landsting mer attraktivt att arbeta i.

Samtidigt har Gävleborg den högsta kostnaden per invånare för hyrpersonal. Länet står för omkring en tiondel av den svenska vårdens totala kostnad för hyrpersonal. Hur ska vi få kostnaden för hyrpersonalen att minska?

– Att minska hyrläkeriet kräver en samlad insats på nationell nivå, Vänsterpartiet motionerade på Sveriges Kommuner och Landstings kongress 2011 att vi måste ta initiativ till att minska det utbredda systemet med hyrläkare, motionen bifölls men i det moderatledda SKL har man sedan dess inte åstadkommit någonting för att begränsa hyrläkarsystemet.

Artikeln är hämtad från helahälsingland.se och publicerades 2014-08-19. Läs hela artikeln här.