Samhällservice i hela Sverige

Kronofogdens lokala kontor fyller en viktig funktion. Därför måste vi nu få reda på hur den nytillträdda regeringen ställer sig till Kronofogdemyndighetens planer kring nedläggning av kontoren på de mindre orterna Hudiksvall, Mora och Arvika.

Den förra socialdemokratiskt ledda regeringen hade som ambition att de statliga myndigheterna skulle utlokaliseras från Stockholm ut i landet. Kronofogdens planer går på tvärs med de intentionerna. Kronofogden har i snabb takt kraftigt minskat antal kontor och därmed den lokala närvaron under de senaste decennierna. Nu tar myndigheten nästa steg och deklarerat att kommuner med tätorter med mindre än 20 000 invånare inte ska ha någon lokal service ifrån dem.

Illa underbyggt

Förutom att räknesättet är helt nytt , att det är tätortens invånarantal som räknas och inte kommunens, så är det väldigt illa underbyggt i de underlag vi kunnat ta del utav. Den lokala närvaron från statens sida är självklart viktig för såväl den lokala arbetsmarknaden som för de som behöver myndighetens service.

Bara dyrare för alla

I Kronofogdens fall är många av de som behöver dess service hårt skuldsatta. Att då tvingas till en förlängd resväg på 20 till 30 mil tur och retur är inte möjligt och inte heller rimligt. Nedläggningen ökar kronofogdens kostnader i och med längre resvägar, hotellövernattningar för personalen vid bl.a. handräckning, dyrare hyror och högre personalkostnader. Men det blir också dyrare för de som behöver använda kronofogdens tjänster och service. Hela Hälsingland kommer dessutom ställas utan myndighetens lokala närvaro.

Vad säger nya regeringen?

I höstas när Kronofogden meddelade sitt beslut så hade Sverige en övergångsregering men myndigheten lät meddela att beslutet var avstämt med den dåvarande regeringen. Hittills har vi inte hört något från regeringen gällande Kronofogdens nedläggning på de små orterna Hudiksvall, Arvika och Mora. Vad anser den nytillträdda regeringen i frågan? Vi har för avsikt att lyfta upp detta i riksdagen för att få ett tydligt och klart besked. Tillåter den nytillträdda regeringen nedläggning eller avser de meddela myndigheten att deras beslut går emot regeringens intentioner om den statliga servicens närvaro i hela landet? Vi tycker att regeringen bör ta sitt ansvar och förhindra nedläggningen och istället gå vidare med ambitionerna om statlig service i hela landet.

Ulla Andersson

Riksdagsledamot Gävleborg

Tony Haddou ledamot skatteutskottet

Vänsterpartiet

Ulla Andersson har också ställt en interpellation i riksdagen till ansvarigt statsråd, den kan du läsa i sin helhet här via länk till en PDF.

UA Nedläggning av Kronofogden i Hudiksvall