Internationella kvinnodagen i Gävleborg

Flera partiföreningar har arrangemang för denna dagen, en traditionell dag för vänstern som har feminismen på dagordningen.

Vänsterpartiet Bollnäs medverkar i en manifestation mot Mäns våld mot kvinnor på Brotorget i  Bollnäs kl 18 till 19. Manifestationen sker i samarbete med Kurdiska Kvinnoförening Zin och ABF.

Vänsterpartiet Hudiksvall arrangerar en Feministfrukost på hotell Temperance på lördagen 9 mars från 09.30 till cirka 11.00. Där kommer Kvinnojouren att berätta om sin verksamhet. Det är ett begränsat antal platser, gratis för medlemmar, sympatisörer är välkomna, en anmäler sig via sms till 073-022 33 52.

Vänsterpartiet Gävle har arrangemang hela dagen i Sjömanskyrkan invid centralstationen i Gävle. De skriver så här om dagen på Facebook:

Kolla in vårt 8 mars-program som pågår både dagen och kvällen på Musikhuset Sjömanskyrkan. Kom en stund eller hela dagen. Alla är välkomna!

Det kommer att finnas fika som vi bjuder på under dagen. En sopplunch serveras till solidaritetspris i samband med föreläsningen kl 12.

Kl 11 En skolkurators tankar om tjejers möjligheter att bestämma över sin liv med Monika Alftin

Kl 12 Vikten av en normkritisk feminism med Johanna Eskman, RFSL,  sopplunch serveras till solidaritetspris i samband med föreläsningen

Kl 13.30 Arbete mot könsstympning på Familjecentral Sätra med Karin Berglund och Anne-Maj Engström

Kl 16 och 17 Filmvisning ”Konte”

Kl 19 Lika villkor på arbetsplatsen och i hemmet med Marianne Sund

Kl 20 – 23 Feministisk efterfest med banderollmålning, quiz, kampsång, systerskap och politik

Kl 21 Elin Callmer sjunger och spelar en skön blandning av punk visa och samhällsskildringar

Vänsterpartiet Ovanåker arrangerar en visning av Maj Wechselmanns film om Moa Martinson på fredagen kl 19, de subventionerar biobiljetten till förmånliga 50 kr. Ett arrangemang i samarbete med ABF och bion Röda Kvarn.