Vänsterpartiet har skapat 73 bättre punkter

I budgeten som kom i dag finns inga pengar för att förhindra besparingar och nedläggningar av arbetsförmedlingens kontor i länet eller för att motverka varslen. Även Kronofogsmyndigheten åläggs besparingar vilket gör att kontoret i Hudiksvall ser att vara än mer illa ute.

I budgeten genomförs flera skattesänkningar vilket får konsekvenser för bland annat äldreomsorgen och psykiatrin som det sparas in på.

– Det borde vara en självklarhet att behålla arbetsförmedlingens kontor runt om i landet och i Gävleborg likaså att förhindra att professionella arbetsförmedlare sägs upp. De behövs verkligen i vårt län där många står långt ifrån arbetsmarknaden, säger Ulla Andersson ekonomisk politisk talesperson och riksdagsledamot för Vänsterpartiet Gävleborg.

– Det är tydligt att Socialdemokraternas sväng högerut fortsätter. De planerar för stora skattesänkningar för de rikaste ihop med 73-punktsgänget. Inkomstskillnaderna beräknas öka och inte med ett ord nämns att de ska minskas. Samtidigt spar de på äldreomsorg och sviker Gävleborgs barn och unga, säger Ulla Andersson

De jämlikhetsreformer som varit så viktiga i Gävleborg för barn och unga som gratis buss på sommarlovet, avgiftsfri simskola för 6-åringar återinförs inte efter att Moderaterna och kristdemokraterna tog bort dem i budgeten.

– Gratis buss var en succé för unga  i Gävleborg och hade varit en reform som borde fortsätta gälla. Barn ska kunna ha en rik fritid även om deras föräldrars plånbok inte tillåter ett busskort på sommarlovet. Självklart ska man kunna åka på utflykter och träffa kompisar ändå. Vi tycker också att man ska få lära sig simma även om föräldrarna inte har råd med simskoleavgiften men det verkar tyvärr inte 73-punkts gänget tycka. Skattesänkningar som är orättvist fördelade verkar vara det som prioriteras.

73-punktsprogrammet-Vänsterpartiet