Låga priser trots höjning

SVT har jämfört priser för ungdomar 7-19 år i kollektivtrafiken. Gävleborg ligger näst lägst i landet. Viktigt att vi fortsätter prioritera bland annat denna grupp när priserna höjs på biljetter på grund av ekonomiskt tuffa tider i landstings- och kommun-Sverige.

På längre sikt vill vi att kollektivtrafiken blir mycket billigare för klimatets, miljöns och jämlikhetens skull och vi beklagar att den nationella politiska styret slopat avgiftsfri kollektivtrafik för unga på sommarlovet i hela Sverige.

Vi vill ha en mer tillgänglig kollektivtrafik generellt, både när det gäller pris och utbud/tätare turer. Men i det ekonomiska läge regionen befinner sig i nu kommer den utvecklingen gå trögt om vi inte får statsbidrag. Förutom kollektivtrafiken har ju regionen ett annat högt prioriterat områden vi vill värna från besparingar – hälso- och sjukvården. Något stöd för en skattehöjning finns inte just nu i alla fall, men några kommuner har ju annonserat om det, så sannolikt kommer frågan upp på fler och fler ställen om det fortsätter så här.

I kollektivtrafiken provas även nya sätt att förbättra trafiken, nu får även Ovanåker, Bollnäs och Söderhamn tillgång till Närtrafik!

– Både av ekonomiska och miljömässiga skäl måste vi våga prova nya sätt att bedriva kollektivtrafik på, till exempel i områden där få åker, och det här är ett sätt, säger Fredrik Åberg-Jönsson (V), regionråd och hållbarhetsnämndens ordförande.

Det handlar mycket om besparingar i dessa ekonomiskt tuffa tider, men att utveckla välfärden och samhällsservicen måste ske samtidigt.

Närtrafik är ett komplement till den ordinarie linjetrafiken för dem som vill resa från adresser som ligger mer än två kilometer från en busshållplats. Trafiken är anropsstyrd och körs med taxi efter olika ”linjer” som alla har egna tidtabeller med cirkatider under vardagar. Närtrafik ersätter den ”Flextrafik” som tidigare har funnits och Närtrafik ska på sikt införas i samtliga kommuner i länet.

Det nationella stödet för gratis sommarkort för ungdomar togs bort av C-L-S.