Godnatt på den ensamma blå planeten

Nu duggar rapporterna tätt om att klimatkrisen är på oss snabbare än forskarna har trott och beräknat. Permafrosten smälter snabbare, isen försvinner snabbare, och idag kunde vi läsa att fossilbolagen inte alls minskar utsläppen.

Vår blå planet är unikt i det kända universum, man skulle kunna tro att mänskligheten ville vårda den bättre än idag. Istället låter vi en ohejdad kapitalism förstöra natur och människor i en vildsint jakt på vinster för några få ägare av i stort sett allt.

På många håll reser sig naturbefolkningar mot härjningstågen, de har en generationer lång erfarenhet att leva i samklang med vad naturen ger, allt fler människor söker ett liv i samspel med naturens gåvor, vi måste bara fler och ställa skarpa krav. Du kan vara med på klimatstrejken fredagen 29 november, det blir aktioner på många ställen i Sverige.

Utsläppens matematik är ojämnt fördelat över världen. Den rikaste 10:delen av världen står för 45% av utsläppen av växthusgaser. Därför måste vi sätta in åtgärderna där det går och där vi har råd.

Vänsterpartiets Jens Holm räknar här upp tio akuta åtgärder vi måste göra.

Tio åtgärder för att rädda klimat.

1. Gemensamt ägande

Använd energibolag, tekniska verken etcetera  i kommuner för klimatsmarta åtgärder. De politiska ägarna kan ställa andra än kommersiella vinstkrav. Men makten används för lite, både regeringen och Vattenfall har en egen beslutsrätt.

2. Reglera

Finns 100 tals plastsorter. Se till att det bara finns plastsorter som går att återvinna. Pant på fler förpackningar till exempel.

Ställ krav på att elektronik skall kunna att reparera som mobiltelefoner etcetera.

3. Färre och andra transporter

Miljömål, utsläppen skall minska med 8% år för att nå det. Men istället ökar de.

Planera och bygg för kollektivtrafik, cykel och gång istället för parkeringsplatsnormer.

Bygg inte stora motorleder typ Söderleden.

Investera i järnväg. Progressiv flygskatt. Sluta subventionera flygindustri.

4. Mindre animalier mer vego

Mer klimatsmart mat, mer lokalproducerat. Matproduktion av svensk havre.

5. Follow the money

Klimatbudgeten är 12 miljarder i statliga budgeten. Men enligt Naturskyddsföreningen går 60 miljarder till klimatskadliga subventioner.

Sluta placera våra pensionspengar i fossilindustrin.

Många skatter bra ur rättvisepolitik till exempel trängselskatten, de som åker bil är mest de med höga inkomster och om intäkterna går till kollektivtrafik så används den mer av kvinnor, barn och låginkomsttagare.

6. Investera

Investera i järnväg och lånefinansiera i klimatsmart infrastruktur.

7. Kontrollera teknik

Mer bestämma oss för vilken teknik vi vill ha och hur den används.

Skall kommande självkörande bilar bli privata budbilschaufför eller en del i en smart kollektivtrafik.

8. Internationell solidaritet

Den industrialiserade världen har skapat klimatproblemen. Utvecklingsländerna måste få del av kapital och senaste tekniken.

9. Rättvis handel

Inga handelsavtal med investerarskydd.

10. Mer av Vänsterpolitik

Aktiv politik för gröna jobb när gamla industrijobb försvinner.

Kortare arbetstid.

En rättvis fördelningspolitik.

Ny grön politik för en rättvis klimatpolitik.

Jens Holm skriver ett återkommande nyhetsbrev som du hittar här:

Vänsterpartiets klimatartiklar på hemsidan:

Många forskare vill kalla vår tidsålder för antropocen, en tid då människan påverkar klimatet mer än naturens egna krafter.