1 maj i Gävleborg

På grund av Coronaepidemin blir det inga 1 maj demonstrationer i år i det fria. Däremot har Vänsterpartiet nationellt laddat för ett program som sänds live på Facebook mellan 12 och 14, med artister och tal med Jonas Sjöstedt, livesänt caféprogram och mera. Men flera partiföreningar ansluter i tid före och efter med egna program, här får du information om det som händer i Gävleborg.

I Gävle kombinerar man den nationella sändningen med ett eget program över dagen. De börjar kl 11:00 med ett tal med länets riksdagspolitiker Ulla Andersson som också är Vänsterpartiets ekonomiskpolitiske talesperson. En musikvideo med Johan Nordström som tolkar en traditionell arbetarrörelsesång

”Vi bygger landet” visas därefter. Sedan tar Joel Nordkvist, distriktsordförande Vänsterpartiet Gävleborg ordet, därefter följer alla den nationella sändningen.

Mellan 14-15 prövar partiföreningen ett nytt grepp med att allmänheten får ställa frågor fritt till en panel som besvarar dem på Facebook, programmet kallas  ”Frågestund med Vänsterpartiet Gävle”. Ett kulturinslag med

Kulturinslag med Karin Nilsson, Sara Fridholm och Christopher Andersson Bång tar vid innan det slutligen meddelas vem som vunnit biobiljetterna man ordnat en utlottning av

I Hudiksvall kommer Charliene Kiffer Goude, kommunalråd för Vänsterpartiet Hudiksvall,  att hålla  ett 1 maj tal på facebook cirka kl 11.45 och sedan kan en  lyssna till Christopher Andersson Bång och Sara Fridholm som spelat in en minikonsert bara för oss. Därefter  får lyssnaren själv växla över till riksfirandet hos Vänsterpartiet som börjar kl 12.00 och håller på till 14.00.

Distriktsordförande Joel Nordkvists 1 maj anförande kommer att finnas tillgängligt för fri lyssning från kl 10.00 på Vänsterpartiet Gävleborgs Facebooksida, samma dag.

I Bollnäs, Hofors, Ljusdal, Nordanstig, Ockelbo, Ovanåker, Sandviken, Söderhamn ansluter man sig till det nationella sändningen på Facebook.

Den som har en obetvinglig lust att delta i en demonstration, kan göra det virtuellt i spelvärlden för World of Warcraft:  Realm: Argent Dawn.

Plats: Valley of Trials, Durotar. Tid: Den 1 maj, klockan 15:00  eller så kan en göra det bara för att.

Länk till den nationella sändningen: