Med hopp om framtiden

Nu är det dags att ta tag i ett nytt år efter ledigheterna från jul och nyår. Mörka moln tornar upp sig mot horisonten. På våra breddgrader inte så bokstavligt som på andra ställen på vårt jordklot, men något borde det varmaste året nånsin oroa. Under hösten har distriktet haft ett klimatwebbinarium med Jens Holm och även en studiecirkel om klimatet. Vi lärde oss att utvecklingen skenar åt fel håll på de flesta mätbara förhållanden. Men vi lärde oss också att det är möjligt att vända utvecklingen om vi tvingar fram en förändring. Därför ska denna första artikel för året handla om de möjligheter vi har till buds.

Våra transporter måste elektrifieras, fler transporter bör överföras till järnväg och sjöfart. Nu kommer elbilarna och Vänsterpartiet förslår ett slut på försäljningen av fossildrivna personbilar till 2025. Detta är fullt möjligt. Men vi måste också arbeta för att flytta fler persontransporter till kollektivtrafiken och göra den helt avgiftsfri. Trängseln på vägarna och trafikstockningarna i städerna förbättras inte av ett byte till eldrivna personbilar. Idag kan vi redan säkra våra elleveranser med sol och vindkraft. Dagar utan leverans från sol och vind kan klaras med lagrad energi i vatten och väte. Det finns också möjligheter att lagra i batterier.

Vi kan äta mer närodlat och mer av växtproteiner utan större besvär. Med automatiseringar kan vi få mer fritid och delat hemarbete mellan män och kvinnor. Vår stadsplanering kan förändras från att ge plats till bilar till att ge människor möjlighet att umgås och trivas i grönområden med närhet till all service. Genom att exploatera resurser i rymden i ett gemensamt företag kan vi få tillgång till alla mineraler vi nånsin kan komma att behöva om produkter planeras för återcirkulation. Möjligheten att ordna ett gott liv och rädda planeten finns där om vi griper tag i den.

Litteratur

Jens Holm, Om inte vi, vem?

Johan Ehrenberg, Hoppet

Aaron Bastani, Helautomatisk lyxkommunism