Årskonferensen försvarade aborträtten

Den 21 mars samlades vänsterpartisterna från länet för att genomföra en historisk första helt digital årskonferens för distriktet Gävleborg. Det blev valberedningens förslag till ny styrelse som fick gehör bland ombuden

Distriktets ordförande Joel Nordkvist från Hudiksvall fick förnyat förtroende och många lovord på vägen.

– Jag är naturligtvis otroligt hedrad att få fortsatt förtroende från våra medlemmar och rörd av deras fina ord. Vänsterpartiets roll i det politiska landskapet är viktigare än någonsin, det råder inga tvivel om att vi behöver en radikal förändring speciellt i spåren efter pandemin, säger Joel Nordkvist. Resurser behöver omfördelas och för att få igång ekonomin igen behöver det bli mer pengar över för dem som faktiskt köper produkter och tjänster och inte lägger pengarna på en redan väl tilltagen hög. Med en livskraftig arbetarklass med goda villkor och möjligheter att påverka hela sin livssituation kommer vi kunna komma stärkta ur detta. Det är dags att fördela resurser dit de verkligen behövs och med starka sociala skyddsnät blir det inte de som redan har det sämst ställt som behöver ta smällen när ekonomin går dåligt. Nu tar vi sikte på valet 2022 som måste få handla om exempelvis bättre villkor för vårdpersonal före jakt på de redan utsatta.

Kvar sedan tidigare styrelse är ledamöterna Lasse Langeborg, Gävle, Petra Modée, Nordanstig, Maritha Johansson, Gävle och Gabriella Eidhagen, Hofors. Nyvalda blev Emelie Lundh, Ovanåker och Lise-Lotte Öhlén, Bollnäs. Nyvalda ersättare i styrelsen är Kristina Sjöström, Gävle, Petter Bykvist, Nordanstig och Jonas Olsson, Ovanåker. Regionrådet Fredrik Åberg Jönsson kommer att vara adjungerad till distriktsstyrelsen.

Partistyrelsens ledamot i verkställande utskottet Maria Forsberg gästade konferensen med ett hälsningsanförande och gjorde en kort sammanfattning av politiska strider som utkämpats under året och påminde om att kampen mot marknadshyror nu trappas upp.

Årskonferens beslöt även att anta ett uttalande om aborträtten, då försvaret av den åter blivit aktuell i Europa.

”Rätten till abort är inte längre självklar. I Polen står nu en av de allvarligaste striderna för kvinnors rättigheter, att bestämma över sin kropp. På 1970-talet åkte svenska kvinnor till Polen för att genomföra aborter. Nu måste vi stå sida vid sida med de polska kvinnorna i deras kamp för att få behålla rätten att själva fatta beslutet om en ev abort. En kamp som förs mot en konservativ regering som aktivt arbetar för att inskränka rättigheter som ses som självklara.

Vi ser liknande kvinnofientliga beslut och förslag i andra delar av världen. Turkiet har i dagarna lämnat Istanbulkonventionen som bekämpar våld mot kvinnor vilket är ännu ett exempel på en misogyn regering vars beslut får direkt påverkan på den enskilda kvinnans liv. Också i Sverige pågår försök att begränsa kvinnors fri- och rättigheter. Kvinnors och hbtqi-personers rättigheter hotas även här av samma högerkrafter som vill begränsa rättigheterna för flyktingar. Vad som händer i Polen, Turkiet och andra länder visar att inga rättigheter kan tas för givna.

Men det finns hopp! I Argentina har sedan 15 år kvinnor kämpat för rätten till abort. Den kampen har drivit fram en lagstiftning som ger dem rätt till abort. Beslutet att legalisera abort fattades av senaten i slutet av december 2020. Det visar att kampen är viktig och nödvändig.”