Barnfattigdomen i Sverige

Sverige är rikare än någonsin. Ändå ökar klyftorna mellan fattiga och rika. Inkomstskillnaderna i Sverige idag är de högsta sedan SCB började mäta. Den orättvisa inkomstutvecklingen har lett till att barnfattigdomen ökat de senaste åren.

Rädda Barnen konstaterar att ekonomisk utsatthet är mer än fem gånger så hög bland barn med utländsk bakgrund som bland barn med svensk bakgrund. Bland barn till ensamstående föräldrar är barnfattigdomen mer än tre gånger så hög som bland barn till sammanboende föräldrar. Nästan vartannat barn till ensamstående föräldrar med invandrarbakgrund lever i ekonomisk fattigdom.

Det här är ett misslyckande från samhällets sida. Det kan få allvarliga följder för enskilda människor och för vårt land för lång tid framöver. Barn som växer upp i ekonomisk utsatthet hamnar i utanförskap, bär ofta på skam, har ofta sämre hälsa och känner sig otrygga. I ett riktigt välfärdsland ska inga barn vara fattiga. Det kan vi åtgärda nu.

Därför vill Vänsterpartiet se en handlingsplan för minskad barnfattigdom. Den ska innehålla stärkta socialförsäkringar, höjt underhållsstöd och bostadsbidrag, läxhjälp, förbud mot avgifter i skolan, förbättringar för ensamstående föräldrar och rätt till heltid.

Ulla Andersson

Riksdagsledamot