Ta inte bort möjligheten att besöka Försäkringskassan

Regeringens besparingar gör att Försäkringskassan nu nästintill helt ska sluta ta emot människor ansikte mot ansikte. Idag finns möjligheten att gå in på något av de över hundra kontoren runt om i landet för att få information om hur föräldrapenning, sjukförsäkring och bostadsbidrag fungerar och om vad som gäller i ens eget ärende. Den möjligheten ska nu tas bort och kontor ska läggas ned. Enbart de särskilda möten som ingår i sjukförsäkringsprocessen blir kvar.

De ärenden som man har kontakt med Försäkringskassan i är ofta krångliga men avgörande för ens försörjning. Att då få träffa en riktig person ansikte mot ansikte är ovärderligt för att förstå och få tid att förklara sin situation. På grund av regeringens besparingar ska människor nu hänvisas till internet och telefontjänster istället.

Men sådana alternativ passar inte alla. Framför allt tänker jag på de äldre som inte är vana vid internet eller över huvud taget inte har någon dator. Även invandrare som nyligen kommit till Sverige och inte är så bra på svenska har svårt att söka information på hemsidor och i telefon. För de anställda blir en redan pressad arbetssituation ännu svårare när nu cirka tusen tjänster ska bort.

Först förstör högerregeringen sjukförsäkringen och tvingar ut sjuka i fattigdom. Nu ska man låta Försäkringskassan bli som bankerna –  organisationer som undviker all direktkontakt med människor och hänvisar dem till internet och telefon. Det duger inte. Försäkringskassan måste får de resurser som behövs för att ge en bra service till alla medborgare. Det gäller såväl gammal som ung, både i stad och på landsbygd.

Ulla Andersson riksdagsledamot Vänsterpartiet

MVH
Ulla Andersson
Riksdagsledamot