Flera klimatsatsningar både i budget och utanför

Före presentationen av hela budgetförslaget från Vänsterpartiet gjorde Jonas Sjöstedt en presentation av klimatdelarna i den. Här återger vi några av de saker han sa vid den presentationen.

– För att vi ska klara klimatomställningen måste alla hjälpas åt. Då duger det inte att du och jag sopsorterar och försöker leva klimatsmart, medan en liten elit seglar högt över huvudet på oss andra med sin lyxkonsumtion och resor, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Han menar istället att en större andel av ekonomin måste gå till gemensamma välfärdssatsningar.

– Att dra ner på servicen i stora delar av samhället, samtidigt som det blir dyrare att transportera sig är inte rätt väg att gå. Vi måste göra möjligt för alla att ställa om, oavsett om du bor på Södermalm eller i Malå.

– Våra satsningar är bra för klimatet och för jämlikheten, på så sätt måste även direktörer i Djursholm bidra till klimatomställningen.

Skolstrejkerna runt om i världen gör vänsterledaren optimistisk.

– Att se unga höja sina röster och ställa krav på vuxenvärlden gör mig väldigt hoppfull. Nu måste vi politiker ta vårt ansvar för att ställa om i linje med Parisavtalet.

I paketet ingår satsningar på Sveriges matförsörjning, underhåll och utbyggnad av Sveriges järnvägar, billigare och bättre kollektivtrafik, en gemensam och fossilfri energiförsörjning och ökade satsningar på biologisk mångfald. Partiet menar att det även behövs en miljöhänsyn i klimatomställningen.

– En miljon arter hotas av utrotning i världen. Om vi inte gör något snart kommer det få stora konsekvenser för vår framtida överlevnad och välfärd. Vi vet att det går att vända den utvecklingen med snabba och tydliga åtgärder, säger Jonas Sjöstedt.

Det finns fler delar i Vänsterpartiets politik för miljön och en del av dem ligger utanför budgeten.

Vänsterpartiet föreslår en klimatinvesteringsbank med 100 miljarder i kapital, snabbare utbyggnad av höghastighetståg med lånefinansiering för en beräknad kostnad på 230 miljarder. Andra saker som är viktiga ställningstaganden för klimatet finns inte med i balansräkningen helt enkelt för att de rör statens budget eller för att de inte kostar pengar.

Vi vill till exempel införa klimatnödläge, vi föreslår att AP-fonderna divesterar, det vill säga placerar sitt enorma kapital på andra ställen än i fossila investeringar, att miljöskadliga subventioner ska fasas ut helt, att bensin och dieselbilar ska förbjudas redan år 2025, minskat tak för utsläppsrätter, en ny järnvägspolitik som ställer samhällsnytta främst, nationellt mål och handlingsplan för minskad köttkonsumtion och att stoppa utbyggnaden av Arlanda.

Mer att läsa om vad Vänsterpartiet sagt om klimatet:

Några skrifter:

En planet med dricksvatten, med sjöar att bada i och framför allt en där barnen fortfarande kan se en framtid för sig och sina ättelägg. © RAFAL STRZECHOWSKI