Folkvalt arbete i kommunerna

Vänsterpartiets förtroendevalda finns i alla Gävleborgs kommuner och lägger ner många obetalda timmar på sina uppdrag. När man inte är med i den styrande majoriteten i kommunen kan det kännas extra tungt när ens motioner sällan blir bifallna. Men ibland går det vägen, vänsterpartisterna i Hudiksvall lyckades få upp tre motioner på samma kommunfullmäktigemöte och som alla fick bifall. I sportens värld kallas tre mål i rad för hat-trick, och det  var precis vad de gladdes åt.  De fick till och med ett omnämnde från Jonas Sjöstedt för bedriften.

Vad handlade då motionerna om? En var om att Hudiksvall borde följa kommunen Hammarös exempel och skaffa läkemedelsautomater hos brukare som behöver ta mediciner på särskilda tider, med automaterna kan man spara in en mängd hembesök av personal som annars skulle se till att patienten tar sin medicin och rätt medicin på utsatt tid. En motion om en ny teknik på väg genom omsorgsSverige.

Nästa motion tar upp ämnet om en strategi för tätortsnära skogar och träd, den skulle hjälpa tjänstemännen vid planeringen av nya bostadsområden, men också för all parkmark, planteringar och tätortsnära skog som kommunen äger. Även hjälper strategin vid synpunkter om träd på kommunal mark, man kan hitta områden för fickparker, man kan plantera växter som underlättar biologisk mångfald och livet för olika insekter. Genom att bevara och rätt sköta vårt gemensamma gröna så ger det bättre biologisk mångfald och ett hållbarare samhälle.

Till sist en motion om att öka deltagandet vid val, det är stor skillnad mellan valdistrikten på hur många som röstar, särskild uppmärksamhet bör riktas mot de grupper som inte deltar i valet i lika stor utsträckning som människor med funktionsvariationer, lågutbildade, arbetslösa, ensamstående och utlandsfödda.

Charliene Kiffer Goude (V) i talarstolen.