En aktiv opposition i regionen

Våra regionpolitiker är i opposition mot ett majoritetsstyre som består av partierna Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Sjukvårdspartiet Gävleborg.

Vänsterpartiets regionpolitiker arbetar med att hitta förslag för att göra vad vi kan för att göra den regionala sjukvården bättre, trots att regeringen vägrar finansiera ens det som behövs för att behålla samma verksamhet som vi haft innan.

Politikers arvoden

I regionens budget för år 2023 är förtroendevaldas arvoden budgeterade till 18,716 mnkr och partistöden till 14,192 mnkr. För år 2024 planeras beloppet höjas i enlighet med riksdagens uppräkning. Regionen äger själva beslutanderätten över såväl arvoden som partistöd.

Därför menar vi att det i nuläget är rimligt att frysa dem. På det sättet bidrar även politiken till en förbättrad ekonomi och nedskärningarna kan lindras något. Det är ett ansvar politiken behöver ta för att bidra.

Studiebesök

Våra politiker gör ofta studiebesök i verksamheterna för att fånga upp frågor och bekanta sig med verksamheter.

Vänsterpartiet Gävleborgs representanter har besökt Ambulansen i Gävle. Det var ett mycket bra och intressant möte med en spännande verksamhet, som också möter många utmaningar när det gäller arbetsmiljön, den nya arbetstidslagen och patienternas livsöden, men de trivs på jobbet och det är en fantastisk grund att stå på.

Tack för att vi fick komma!

Över länsgränser

Under oktober träffade Ulla Andersson, regionråd och Kristina Sjöström, gruppledare för Vänsterpartiet, Region Dalarnas politiker från Vänsterpartiet, under ett studiebesök på ätstörningsmottagningen Dala ABC. Vänsterpartiets regionpolitiker har hittat vägar för att samarbeta över länsgränserna och kan göra besök hos varandra.

Ett stort tack till personalen som tog emot oss och berättade om verksamheten och visade oss lokalerna!

Praktikanten

Vårt regionråd Ulla Andersson gör ofta praktik i olika verksamheter, här från i transportenheten på sjukhuset:

15400 steg i stålhätteskor ( för stora) känns i benen. I dag vart det varu- och textilförsörjningen på Gävle sjukhus. Många varor blev det beställt, packat och levererat liksom patientkläder. Nu har jag gjort tre dagar på service och transport på sjukhuset. Väldigt bra dagar. Bra att få se hur allt hänger ihop. Hur arbetsmiljön är. Många tunga lyft, många steg, mycket hisstrul, så många förråd, soprum som vi hämtat i och levererat till. Ibland ligger de så till att det blir extra jobb och patienternas integritet påverkas. Ibland osynliggörs de som jobbar med tvätt, sopor, transport med mera. Vårdpersonalen står bara kvar i vägen trots att man kommer med stora vagnar. Lärorikt och bra har det varit. En del saker behöver vi plocka upp politiskt också.

Stoppa kriminella i vården

Ulla Andersson och Kristina Sjöström vill nu att Region Gävleborg, genom en särskild enhet, ska bygga upp system för att granska bland annat företagens styrelsemedlemmar och underleverantörer för att hitta oseriösa aktörer och stoppa välfärdsbrottsligheten.

Förbättra arbetsvillkoren

På regionfullmäktige har Vänsterpartiet motionerat om särskilda arbetsvillkor, som en del av lösningen på personalbrist och beroendet av hyrpersonal samt om självvald inläggning inom psykiatrin i Region Gävleborg.

Det är hög tid att sluta med köp- och säljsystemet i Region Gävleborg!

Vänsterpartiet har föreslagit att köp- och säljsystemet ska skrotas i Region Gävleborg.

Tiotusentals fakturor skickas varje månad fram och tillbaka inom regionen; fakturor som handlar om provtagningar, röntgenundersökningar, arbetskläder, laboratorieprover m.m. Allt är utfört i regionens egna verksamheter, av regionens egna anställda. Varför ska det internfaktureras?

Mottagningar och avdelningar på sjukhusen betalar hyror för sina lokaler till regionen, precis som om de hyrde av en extern fastighetsägare. Regionen fakturerar även varje enskild vårdverksamhet för arbetskläder och tvätt.  Köp- och säljsystemet är kraftigt kostnadsdrivande och därför påbörjades en utfasning av systemet under den förra majoriteten.

– Att skicka fakturor till varandra inom regionens egna verksamheter är ett onödigt byråkratiskt och kostsamt system. Tid läggs på byråkrati och administration istället för på verksamheten. Det är dags att skrota köp-och-sälj, menar Kristina Sjöström, ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Köp-och-sälj och New public management, NPM, är delar av en marknadisering av välfärden som har drivit på administration och kostnader, på bekostnad av kärnverksamheterna. Kraven på detaljstyrd kontroll och uppföljning har ständigt ökat och andelen interndebiteringar har vuxit. Även i Region Gävleborg ser vi hur köp-och-sälj och NPM driver administration och kostnader.

Patientens vårdbehov bedöms av vårdpersonalen, som tar de prover, röntgenbilder m.m. som behövs utifrån patientens tillstånd. Vårdens verksamheter ska inte behöva lägga tid och resurser på dessa internfakturor utan systemet måste bytas ut, inte minst nu när personalbristen är stor och vårdplatser tvingas hålla stängda och underskotten skenar i regionen. Köp-och-sälj i sig är kostnadsdrivande då det göder byråkrati och administration.  Det är inte där vi ska lägga resurserna.

– Den nationalkonservativa majoriteten i regionen säger sig vilja minska administrationen, men hittills har denna gökunge levt vidare i välbehag, säger Ulla Andersson, ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden

Tillit till att vårdpersonalen bedömer vad patienten behöver för insatser måste finnas, köp-och-sälj är motsatsen till tillit. Därför har vi lagt det här förslaget, att köp- och säljsystemet ska avvecklas inom Region Gävleborg och att anslagsfinansiering ska införas senast 1 januari, 2024.

Primärvården skiljer sig åt, då det är en vårdmarknad med ett vårdvalssystem och som inte regionen kan hantera på annat sätt. Det måste ändras nationellt.

Följ oss på hemsidan

Det var ett urval av allt Vänsterpartiet gör i regionen, det finns en egen hemsida för regionpolitiken som du kan följa här: