1 maj i Gävleborg

Här är en sammanställning av 1 maj arrangemang för Vänsterpartiet i Gävleborg.

GÄVLE
Välkommen att fira första maj 2014 med Vänsterpartiet Gävle!

Vi samlas på Södermalmstorg och demonstrationståget tar oss genom staden (se hålltider och gångväg nedan) till Rådhustorget.

Talarlista:
Alice Mjöhagen
Gin Akgul Hajo
Mario Izquierdo
Ulla Andersson
Marcus Zingmark

Senare blir det ”efterfest” i Gävles coolaste lokal – Tennstopets Festlokal (fd Katolska Kyrkan)!
Vi bjuder på underhållning med en av Gävles vackraste röster i en för dagen specialskriven, avskalad föreställning av Elin Lindfors (bl a The Deer Tracks och Twiggy Frostbite).

Tillsammans med Kvinnokommittén i Mezopotamya Kulturförening och El Salvadorianska Kulturföreningen serveras Kurdisk och Latinamerikansk mat och kaffe!

Varmt välkomna! 🙂

Program:
11.00 Samling Södermalmstorg.
11.30 Avgång Demonstration.
12.00 Samling Rådhustorget.
13.30 Tennstopets Festlokal – fd Katolska Kyrkan Nygatan 38.
Mingel, samtal, Ordförande Stefan Pettersson, Kurdisk och Latinamerikansk mat och kaffe, Elin Lindfors underhåller och Speakers Corner.

Gångväg:
Södermalmstorg (Samling) – S Kungsg. – S Strandg. – Murénbron – Centralplan – Nyg. – Stortorget – Drottningg. – Rådhustorget (Slutdestination)

HUDIKSVALL
Demonstrera på 1 maj med Vänsterpartiet Hudiksvall – för omtanke och solidaritet och mot vinster i välfärden.

Program:

5i12* (11.55)
Samling i Rådhusparken.

Tåget utgår från Rådhusparken.

Ca. 12.30
Efter tåget återsamling i Rådhusparken med tal av Jesper Odelberg, artist och samhällsdebattör. Tal av Elisabeth Swedman, kandidat till EU-parlamentet. Sedan dricker vi kaffe och äter tårta tillsammans på IOGT-lokalen.

* Vi samlas klockan 5i12 för att visa vårt stöd för 5i12-rörelsen, en ideell förening som arbetar för att motverka rasism och främlingsfientlighet.

SANDVIKEN
Samling vid Krysset, Köpmangatan i Sandvikens centrum. Här är Sandvikens program:

10.30 Stig Henriksson
10.50 Håkan
10.55 Musik
11.10 Ayysha Badra – ekologisk mat
11.15 Alexander Lemoine
11.20 Ulla Andersson
11.40 Utdelning av kulturstipendium
11.50 David Israelsson
11.55 Annan förening, tal på annat språk
12.10 Musik
12.20 Avslutning
12.30 Internationalen

BOLLNÄS
Firandet i Bollnäs ser ut som följer:
Colliniparken, kl 13.00
Talare Stig Henriksson, kommunalråd Fagertsta och Maria Mörk, Vänsterpartiet Bollnäs
Levande musik, korvgrillning och tipsrunda. Trubadur Robban Malmgren.

OCKELBO
Medlemmarna i Ockelbo föreslås att delta i Sandviken eller Gävle.

SÖDERHAMN

1 maj kommer vi i Vänsterpartiet Söderhamn ha picknick vid Fejanstenen i Ljusne. Vi ser gärna att fler gör oss sällskap vid denna arbetarhistoriska plats!

Kl 12.00 samlas vi.

Fejanstenen restes som minne från då Ljusne-arbetarna 1905 gick samman mot Greve von Hallwyll som förbjöd arbetarna att hålla möten på hans mark, vilket i princip var hela Ljusne. 1500 listiga arbetare samlade då till ett protestmöte vid allmänningen Fejan och skrev ett telegram till kungen som slutade med att Hallwyll fick en reprimand som låtit arbetarna stå på landsvägen utan tak över huvudet. Mötet omnämns idag som ett viktigt avstamp för fackföreningsrörelsen. Ljusneborna gick solidariskt samman för bättre förhållanden. Ljusneborna var inte till salu! Detta ska vi minnas och hedra tillsammans på 1 maj.