Vilken budget väljer du- höger eller vänster?

De senaste 30 åren har de politiska beslut som tagits lett till en minskning av skattekvoten med 7,2 procentenheter, en halvering av utbetalningarna till sjukskrivna och funktionsnedsatta, genom minskade ersättningsnivåer och regler som placerar sjuka utanför systemet, mer än fördubblad relativ fattigdom och en fyrdubbling av arbetslösheten. Samtidigt har förmögenheter och kapitalinkomster för de absolut rikaste ökat dramatiskt. Denna politik har genomförts av både borgerliga och socialdemokratiska regeringar.

Det finns ett pris för skattesänkningarna

Dåliga arbetsvillkor och underbemanning i vården och äldreomsorgen är ett exempel på vad priset för denna politik är, som blivit tydligt i den kris vi är inne i. Det har också försämrat möjligheterna till återhämtning.

– Att öka jämlikheten ökar också efterfrågan och sätter fart på ekonomin, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

Efter januariavtalet har fallit är det dags att göra upp med ofinansierade skattesänkningar och nyliberala kaosreformer. Vänsterpartiets budget visar på en annan väg som ökar den ekonomiska tryggheten, investerar i jobb och klimat och ökar jämlikhet och välfärd.

Men hos andra samlas förmögenheter

Sveriges 41 dollarmiljardärer har en samlad förmögenhet på 182 miljarder dollar eller över 1 500 miljarder kronor – nästan 30 procent av hela den svenska bruttonationalprodukten. De rikaste tio procenten i Sverige har hela 75 procent av den samlade privata förmögenheten.

– Vi vill istället låta kapitalet arbeta för oss alla. Därför föreslår vi i vår budgetmotion att skatten på stora kapitalinkomster höjs och görs progressiv samt inför en skatt på stora förmögenheter och arv för att gå till det gemensamma bästa. Koldioxidutsläpp och arbetslöshet ska ned, den ekonomiska jämlikheten ska upp, säger Ulla Andersson.

Här har du en länk till en sammanfattning av Vänsterpartiets förslag:

Utdrag Vänsterpartiets budgetmotion 2022

Ulla Andersson håller pressträff om Vänsterpartiets budget.

Ulla Andersson har läst några av högerns budgetar, här får du en bild av vad du kan vänta från dem:

En liberal budget

Nu har jag tuggat i mig Liberalernas budgetmotion. De säger skolan först men återigen prioriterar de skattesänkningar för de bäst ställda. De lägger 3 ggr mer på skattesänkningar för den gruppen ,drygt 15 miljarder de kommande 3 åren, än vad de lägger på permanenta tillskott till skolan som är på 4,5 miljard för samma tid. Budgetmotionen är dessutom ett frosseri i nedskärningar på sjuka och arbetslösa. Viljan att försvåra för människor verkar vara stor. Den socialliberala ådran verkar vara ett minne blott.

En SD budget

Har nu läst SD:s budgetmotion. Klassförakt lyser igenom. De drar med 6,5 miljard på skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Klart det ska skäras på de barn och unga som har större behov av stöd i skolan. Sen drar de bort 5 miljarder i anställningsstöd, insatser o utbildning i arbetsmarknadspolitiken. De eftersträvar misslyckanden ju fler desto bättre verkar de tänka för så växer de själva. De låter dessutom sjuka betala mer i skatt än friska med jobb. Säger en del även det… Vissa stycken avstod jag pga människosynen som återspeglas

En moderat budget

Haft nöjet att läsa Moderaternas budgetmotion. Nöje var väl fel ord missnöje passar nog bättre men tillhör mitt uppdrag att göra.

Sammanfattning : Moderaterna har inte en enda investering de anser ger jobb. Det enda de har som enligt dem själva ger mängder av fler i arbete är att försvåra för sjuka, göra arbetslösa  fattigare, och sänkt skatt enligt följande :

Sänkt skatt för de med jobb – ger 13 000 fler sysselsatta

Slakta a- kassan ger 48 000 fler sysselsatta

Försvåra för sjuka- 4000 fler sysselsatta.

De har faktiskt en arbetsmarknadspolitiks reform också med subventioner till arbetsgivare som ska ge 12000 fler sysselsatta.

Summa summarum: göra folk fattiga så blir de friska och/ eller får jobb hux flux. Varför inte skrota hela sjukförsäkringen o arbetslöshetsförsäkringen då undrar jag för då blir ju alla friska o får jobb. Hurra vad bra!