Gemenskap och solidaritet 1 maj 2024 i Gävleborg

Här kommer lite klipp från talen och bilder från den soliga dagen med 1 maj firande.

Maritha Johansson i täten för demonstrationståget.
 Maritha Johansson talade i  Gävle:

==/ Istället känner många ensamhet och otrygghet, för när orättvisorna ökar, då minskar tryggheten. Sverige är inte längre världens mest jämlika land – Sverige är landet med flest miljardärer i västvärlden. Sverige har inte längre en av världens bästa skolor, tvärtom halkar vi längre och längre ner i internationella jämförelser. Vi har inte världens bästa skola – men vi har världens mest lönsamma skolsystem – ja, inte för kommunerna, inte för eleverna, men däremot för de riskkapitalister som tjänar stora pengar på skolpengen och friskolesystemet. Det fria skolvalet ökar dessutom risken för splittring och segregation.

Svenskt föreningsliv är ganska unikt! Variationsrikt, tillgängligt, ofta öppet och välkomnande. Föreningar och studieförbund har gjort fantastiska insatser för folkbildning och social samvaro. Hur många har inte gått en studiecirkel? Lärt sig laga mat, utvecklat sitt intresse för att plocka svamp, sjungit i kör, tagit jägarexamen, lärt sig svenska, gått en politisk grundkurs? Den verksamheten är en viktig del av svensk folkbildning och därmed svensk demokrati! Men vad gör Tidö-regeringen? De tar bort en tredjedel av bidragen till studieförbunden och den fria folkbildningen!

Bilder från Hudiksvalls 1 maj, Karuscha spelade.
Ulla Andersson talade i Hudiksvall

==/ Det är mörka tider vi lever i.

Rysslands vidriga anfallskrig mot Ukraina med alla dess konsekvenser för Ukrainas folk ,kriget i Gaza där palestinier svälts, mördas, sjukhus bombas och krigsbrott på krigsbrott begås av Israel, Vi är i en  klimatkris där den rika världen springer ifrån sitt ansvar , högerpopulister och högerextrema flyttar fram sina positioner i land efter land så också här. Nazister är ute på våra gator  och angriper demokratiska möten.  Rasismen frodas och ställer människa mot människa. Det är en fara när högerpopulister får makt och inflytande runt om i världen och när högern samarbetar med fascister.

Det är mörka tider vi lever i.

Men vi människor hör samman, vi är beroende av varandra. Har du det bra mår jag bättre, klarar du dig så klarar vi oss alla bättre. I dag är det du som behöver hjälp i morgon kan det vara jag. Mår vår planet, miljö och djur bra så mår vi människor också bra. Allt hänger ihop. Vi är beroende av varandra. Så gör nåt bra för dina medmänniskor så blir det politiska mörkret ljusare och vi vänder på eländet, det politiska mörkret. Vi organiserar oss, går samman och kämpar på.

(Redigerat)Majoriteten i regionen har beställt en utredning om hälsocentralerna och enligt  konsulten så presenterade de fakta  och den faktan var att alla regionens hälsocentraler bör bolagiseras för att sedan säljas. Det fanns även en lista på bolag som var intresserade att köpa som Dr Kry, Capio mfl. Det konsulten glömde berätta var att dras egen Vd äger 3 vårdbolag och att det kostat ca 50 000 kr/ sida för de råden. Ni hörde rätt igen 50 000 kr /sida. 30 veckors arbete för en 26 sidors rapport dvs mindre än en sida /vecka till en sammanlagd kostnad på 1290000 , det ska löna sig att arbeta heter det ju. Det SD-ledda styret är dock nöjda. De gillar att slösa med skattepengar såväl till konsulter som att finansiera privata vårdbolags vinster.

Vi har en sjukvårdskris i landet. Region efter region gör nedskärningar, inför anställningsstopp, säger upp personal, fortbildningsstopp, vikariestopp och allt vad det nu är. I år beräknas regionerna gå med 24 miljarder i underskott. Efter stort tryck på den Sd- ledda regeringen så kom nu 6 miljarder i ett tillfälligt stöd. Det förhindrar inga nedskärningar så klart. Det är alldeles för lite och kostnaderna är ju kvar även nästa år. Medan de skickade 6 miljarder till vården, de kunde inte göra mer påstod de men se de kunde de när det gällda att ta fram skattesänkningar . Där blev det 21 miljarder och som vanligt mest till de som tjänar bäst. Sjukvård är ju inte så viktigt tydligen men jädrar i min låda vad viktigt det är att ge höginkomsttagare sänkt skatt.

Samuel Gonzalez Westling talar i Gävle. Röda kören sjöng och spelade.
Samuel Gonzalez Westling talade också i Gävle

==/ Vänner,

Som året första majparoll säger, ska vi ”Ta tillbaka kontrollen”. De som gynnas av den så kallade marknaden fortsätter att inbilla folket att det är privata intressen som är den bästa drivkraften för att skapa utveckling och framtidstro. Istället har högerpolitiken i över trettio år trasat sönder samhället och lagt över ansvaret på enskilda individer.

Det är viktigare än någonsin nu. Jag fick beskedet häromdagen att reallönesänkningarna inte har varit såhär stora sedan början av 30-talet, och vi vet alla vad som hände sen.

Antifascister och antirasister,

För exakt en vecka sedan skulle jag delta på ett möte på Moment:Teater i Gubbängen. Arrangörer var lokalföreningar för Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Deltagarna var framförallt medlemmar av den äldre befolkningen. Det var Margareta som förberett med bullar och kaffe, det var Rolf som engagerar sig i lokalsamhället. Samtalet som jag var inplanerad deltagare i, skulle handla om hur vi bäst bemöter den växande fascismen i samhället.

Jag fick senare höra av teaterföreståndaren att det sista han hörde när han lämnade lokalen, efter att ha visat hur ljud och ljus fungerade, var en diskussion om vilka bullar som var bakade med smör och vilka som var veganska. Så ser den vänsterextremism ut som en dryg timme senare blev attackerad av ett halvdussin maskerade män.

De rusade in i lokalen och kastade rökgranater för att skapa förvirring och rädsla, de slängde bord och stolar omkring sig och överföll och misshandlade en av deltagarna i samma panel jag skulle deltagit i. När de modiga pensionärerna försökte mota bort angriparna med sina händer och i något fall med sin käpp, blev de nedsprayade med röd färg, rakt i ögonen.

Det som hände var inte en mötesstörning, det var en attack mot Sverige, mot vår demokrati. Det här var fascisterna som vädrat morgonluft och såg sin chans. Det skedde inte i ett vakuum. Det är ett samhällsklimat som skapats av den rådande högerpolitiken och högerretoriken, som ger understöd till den här sortens attacker.

Men vänner, de lyckades bara förhala vårt möte, inte stoppa det. Det är inte ofta jag har sett sådan beslutsamhet, som när samtliga på platsen enhälligt uttryckte att det nu var viktigare än någonsin att genomföra mötet.

Vi ska aldrig någonsin vika ner oss!

Vi kommer aldrig sluta kämpa emot!

Vi ger inte efter för fega kräk som attackerar äldre och barn!

Vi är många och tillsammans är vi starka, och just så kommer vi krossa fascismen ytterligare en gång!

Vänner,

om en månad är det val till Europaparlamentet. Kanske finns det någon här som tänker att det inte är ett viktigt val, att EU-politiken inte berör mig. Så är det inte.

EU påverkar ditt liv varje dag. Allt ifrån hur hög din elräkning är och hur långa dina arbetspass får vara till om tåget kommer i tid. Vi måste ändra riktning på politiken, också i EU. Bort från högerpolitikens blinda tro på att marknaden ska lösa allt, till att politiker i stället tar ansvar för att skapa välstånd och välfärd som kommer alla till del.

Vänsterpartiet är positiva till internationella samarbeten och överenskommelser. I EU arbetar vi för samma saker som här hemma; en mer effektiv klimatpolitik, en tryggare arbetsmarknad och bättre livsvillkor för vanliga människor.

Vänsterpartiet vill förändra inriktningen på den politik som bedrivs i EU. Genom hela EU:s historia har politiken styrts av marknadsliberalism. Det är en ideologi som passerat sitt bäst-före-datum för länge sen. Marknaden kommer inte att kunna lösa klimatkrisen, se till att det byggs bra bostäder eller ge alla barn en likvärdig skolgång. Det är hög tid att politiken byter inriktning. Omsorg om människors livsvillkor, välfärden och klimatet ska alltid gå före företagsintressen.

Om du har tröttnat på högerpolitiken och vill se en mer rättvis och solidarisk utveckling i

Sverige och världen ska du använda din vänsterröst i EU-valet. En stark vänster ger också en tydlig signal till högerregeringen i Sverige.

Vi har fått nog.

Vi kräver rättvisa.

Sluta sälj ut Sverige!

Fredsvänner,

1 maj är också en dag av internationell solidaritet. Just nu ser vi med tunga hjärtan vad som händer i vår omvärld. Vi matas med bilder och vittnesmål inifrån Gaza där människor svälter och dödas.

Vänsterpartiet kräver därför att Sverige ökar sitt bistånd till Palestina för att fler liv ska räddas. Vi kräver att Sverige och EU bryter alla militära kontakter med Israel. Vi vill även stoppa Israels deltagande i Eurovision. Europas länder kan inte bjuda in till fest samtidigt som en av gästerna bedriver ett våldsamt krig mot en hel befolkning.

Årets 1 maj-insamling går till UNRWA och deras hjälparbete i Palestina. UNRWA är FN:s hjälporganisation för Palestinska flyktingar och stöd till UNRWA är det säkraste sättet att nå fram med hjälpsändningar till behövande främst på Gazaremsan.

Men fredsvänner,

Först och främst måste Israels attacker och dödande få ett slut. Tiotusentals har dödats har hittills dödats, och många är barn. De palestinier som ännu lever i Gaza svälter på grund av att Israel stoppar hjälpsändningar och Gaza är på väg in i en historisk hungerkatastrof. Samtidigt fortsätter bomb- och markangreppen mot civila.

Vänsterpartiet har en lång historia av solidaritet med det palestinska folket och vi sviker inte nu, när nöden är som störst. Vi fördömer entydigt alla brott mot folkrätten och dödande av civila, oavsett vem som gör det.

Vi kräver idag att det pågående folkmordet stoppas:

Permanent vapenvila nu!

Ställ Israels krigsförbrytare inför rätta!

Häv ockupationen – frihet åt Palestina!

Ulla Anderson talade i Hudiksvall bland andra talare. Många kom och hörde Karuscha spela i samlingen efteråt.

I Bollnäs hade man också det soligt och fint med många deltagare.
I Ljusdal samlade man sig gemensamt med andra och hade en fin dag.
Ovanåker bjöd på film och samtal om politik.