Järnvägen. Regeringen försöker slå blå dunster….

Majoriteten av de förseningar och störningar som drabbat järnvägstrafiken under de senaste åren beror på ett slitet och överbelastat järnvägsnät. Det behövs alltså en kraftig ökning av banunderhållet under de närmaste 10 åren för att Trafikverket på allvar ska kunna minska förseningar för resenärer och gods..

I detta läge aviserade den borgerliga regeringen i mitten av april en engångssatsning på 800 miljoner kronor till järnvägen. Då verkade det som att de dragit lärdomar av de senaste årens järnvägskaos.

Men efter att ha granskat budgetförslagen kom vi snabbt fram till att det inte fanns en enda ny krona avsatta till banunderhåll. I denna moderatledda budgetsåpa gick engångssatsningen till att täcka en del av de svarta hålen som fanns i Trafikverkets budget. Det fattas alltså fortfarande nya pengar för att minska förseningarna och öka godtrafiken.

Den moderatledda regeringen försöker slå blå dunster i ögonen på folk och få svenska folket att tro att deras återgärder kommer att skapa ett robust järnvägssystem. Vi kan konstatera att de med all tydlighet har tappat förmågan att se vad som behöver göras för att järnvägen ska börja fungera på ett acceptabelt sätt.

Vänsterpartiet vill på allvar minska förseningar för gods och människor genom att kraftigt öka kapaciteten på järnvägen. Vårt första delmål är att minska tågförseningarna med 50 procent och öka godskapaciteten med 50 procent. Vi stödjer oss på Trafikverkets beräkningar om att det behövs i storleksordningen 2 miljarder mer per år under de närmaste 10 åren.

Antagligen finns det idag en majoritet i riksdagen som är för en återreglering av järnvägen. Återreglering är en nödvändighet för att få järnvägen att fungera och tågen gå i tid. Vi är övertygade om att hållbara järnvägstransporter kräver både mer resurser och ett sammanhållet och effektivt järnvägssystem.

Siv Holma Trafikpolitisk talesperson och riksdagsledamot

Ulla Andersson riksdagsledamot