• Poddsändningar ...

Poddsändningar i Vänsterpartiet Gävleborg

Ulla Andersson som varit riksdagsledamot och ekonomisk talesperson för Vänsterpartiet och idag är regionråd i opposition driver en podden ”Kokkaffe med Ulla”. Podden tar upp olika aktuella ämnen med olika gäster från program till program, här ser du de som blivit gjorda hittills:

Migration idag med Lisa Pelling

Lisa Pelling är chef för tankesmedjan Arena Idé med särskilt ansvar för demokrati och välfärdsfrågor. Lisa är också ledarskribent på Dagens Arena och regelbunden kolumnist i Social Europe. Ulla Andersson pratar med henne om migrationen idag.

Kriget i Ukraina och mycket mera med Jonas Sjöstedt

Denna gång pratar Ulla Andersson med Jonas Sjöstedt i Hanoi på lite skakig internet förbindelse. Men du höra gripande skildringar av hur man hanterar kriget i Ukraina. Men det blir också lite om tåg och annat, samt hur Jonas tänker när han nu ställer upp för val till kandidat för EU-parlamentet.

Skattepeng för eleverna eller för aktieägare?

Johan Enfeldt är utredare hos LO. Han arbetar med välfärd och välfärdens styrning i allmänhet och skola/förskola/fritids i synnerhet. Han är gäst hos Ulla i podd nr 15.

Länk till Enfeldt på LO om du vill veta mer:

Vård efter plånbok eller behov? John Lapidus om den sjuka vården.

Ulla Andersson pratar med John Lapidus om den svenska sjukvården som håller på att slås sönder. Från principen om vård efter behov är det alltmer ekonomiska intressen och plånbokens storlek som styr.

John Lapidus är doktor i ekonomisk historia, verksam på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.  Han är aktuell med boken ” Den sjuka debatten – bland vårdindustrins myter, nyspråk och lögner”.

Äldreomsorgen på undantag – kommunals ordförande Malin Ragnegård

Äldreomsorgen har länge varit satt på undantag trots den stora betydelse den har för vårt välfärdssamhälle. Vilka konsekvenser har det fått för kvalitet, arbetsvillkor och hur vänder vi utvecklingen? Ulla Andersson pratar med Kommunals ordförande Malin Ragnegård.

Kulturkriget i Gävleborg

Ett nytt avsnitt med Kokkaffe med Ulla. Denna gång en special om kulturkriget i Gävleborg, med Lilian Sjölund, politisk redaktör på Ljusnan och Fredrik Björkman kulturredaktör på Arbetarbladet. Inspelad hos poddstudion på ABF Gästrikebygden, Seppo Laine skötte ljudtekniken.

Arbetarförfattare

Varför slås det nedåt när de enda som tjänar på det är överklassen? De rättigheter vi har i dag och som fortfarande bekämpas är komna ur kamp, låt oss komma ihåg det. Lyssna på ett samtal med arbetarförfattaren Bernt -Olov Andersson om hur arbetarklassen ska ta större utrymme.

Inspelad hos ABF Gästrikebygdens poddstudio.

Skandalen i Försäkringskassan

Niklas Altermark, är gästen i senaste podden. Niklas Altermark har tagit striden om sjukförsäkringen och med Försäkringskassan . Hans bok ”Avslagsmaskinen” visade hur folk skulle bli friska över en natt, hur så kallade objektiva fynd infördes med mera.

Hotet mot demokratin

Ett samtal om varför fascismen breder ut sig, vad det innebär , hur påverkar det människovärdet och demokratin? Och vad har nyliberalismen för roll i detta och vad gör vi nu?

Ulla Andersson  och Helle Klein samtalar om det politiska mörkret, avhumanisering, fascism, auktoritära ledare, hotet mot demokratin och högerns förmåga att sätta den  politiska dagordningen. Vidare om politiska svek och bristande organisering och vad vi ska göra. Helle Klein är chefredaktör för Dagens Arbete, men blir snart direktor för Sigtunastiftelsen.

Barnfattigdom

I detta nya poddavsnitt samtalar Ulla Andersson med Åse Henell om hur ekonomisk utsatthet påverkar barnen. Åse Henell är nytillträdd generalsekretare för stiftelsen Majblomman.

Jonas och Ulla

Kokkaffe med Ulla VALEXTRA, Ulla livesänder från torget i Gävle med Jonas Sjöstedt. Tyvärr spelade vädret ett spratt med inspelningen så vi beklagar att ljudet har blivit lågt på en del ställen och att vi har fått med oönskade biljud. Men Jonas Sjöstedt har mycket spännande att berätta så häng med!

Den svenska modellen

Ulla Andersson samtalar om den svenska modellen med podden gäster, Ulrika Lorentzi, välfärdsutredare på LO och Kjell Rautio, också välfrdsutredare på LO.

Hur mår jämställdheten?

Nu kan du lyssna till ett nytt avsnitt med Kokkaffe med Ulla. Agneta Stark och Mari Huupponen är gästerna denna gång. Samtalet rör sig kring jämställdhetsfrågor.

Agneta Stark, svensk företagsekonom, författare och samhällsdebattör,  Mari Huupponen utredare hos Kommunal.

Biskop K G Hammar

I denna tredje podd pratar Ulla om solidaritet och mycket annat med K G Hammar, teolog, kyrkoman och f d ärkebiskop.

Susanna Alakoski

Denna gång samtalar Ulla Andersson med Susanna Alakoski över kaffet. Ett spännande samtal som spänner över flera ämnen.

I slutet hittar du ”Sista Ordet” med Ulla och Vänsterpartiet Gävleborgs ombudsman Seppo Laine.  De ordar om de mest aktuella ämnena från månaden som gick.

Stefan Sundström

Vänsterpartiets riksdagsledamot Ulla Andersson samtalar med gäster över någon kopp kokkaffe, i detta premiäravsnitt är gästen Stefan Sundström.

Mer om Stefan här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Sundström

I Sista Ordet kommenteras kriget i Ukraina, NATO och pensionsuppgörelsen.

Hjärta Rött

Sedan tidigare finns det en podd producerad av Vänsterpartiet i Hudiksvall: