Vi måste väcka kravet om att etanolen i våra bilar ska vara Rättvise- och Kravmärkt

Den största andelen av den etanol vi använder som bränsle i våra bilar tillverkas av sockerrör som odlas i Sydamerika. Det som odlas där innehåller större andel energi än det som odlas i Europa, det är också mycket billigare. I Europa har vi också helt andra krav när det gäller användning av bekämpningsmedel på våra odlingar.

Många sockerrörsodlare i Sydamerika har anställda under slavliknande arbetsvillkor. Barnarbete är inte ovanligt. Inga speciella arbetsmiljölagar finns att tillämpa för att skydda arbetarna. Sockerrörsodlingar innebär monokulturer, vilket leder till utarmning av jorden. Detta kompenserar man genom att tillföra konstgödsel. För att odlingarna ska lyckas används även bekämpningsmedel. Dessa tillsatser urlakas ur marken genom nederbörden och rinner ut i vattendrag och grundvatten och förgiftar sedan människor och djur. Till viss del sker även erosion av jord från de uppodlade markerna. Detta innebär stor markförstöring. SVT hade nyligen ett TV-inslag som belyste dessa problem.

En stor del av den etanol som finns i EU härstammar från dessa sydamerikanska odlingar. EU och Sverige har inga krav på producenterna att det ska finnas t ex kollektivavtal, anständiga löner, anständiga arbetstider, arbetsmiljölagar för att skydda arbetarna mot ohälsa på grund av bland annat exponering av olika bekämpningsmedel eller skador i arbetet på grund av bristande skyddsutrustning. Man kräver heller inte förbud mot barnarbete. EU kan tänka sig att i framtiden kräva bättre arbetsvillkor för arbetarna i Sydamerika som ett villkor för inköp. Men det är i framtiden, alltså inte aktuellt för närvarande.

I Sverige pågår försök att byta ut bensin mot etanol i syfte att minska växthuseffekten och försurningen. Nya bilar tas fram för att kunna bli effektiva med etanol som bränsle. Vi menar att vi samtidigt måste ställa krav på produktionen av etanol så att goda arbetsvillkor ska råda och att det är bra ur ett miljöhänseende där odlingarna finns. Vi värnar om både människor och miljö.

Därför vill vi väcka kravet på att sockerrörsodlingarna, som den etanol som vi importerar tillverkas av, skall regleras av det som gäller för Rättvise- och Kravmärkt. Vi vill också att kommunernas och landstingens verksamheter skall efterfråga och i första hand köpa in Rättvise- och Kravmärkt etanol till sina fordon.

Vänsterpartiets distriktsstyrelse i Gävleborgs län

Ulla Andersson, Gävle