Vi måste betala mer för välfärden ur egen ficka!

Så skriver förre statssekreteraren Per Borg (S), författare till rapporten ”Välfärdens långsiktiga finansiering”, på DN:s debattsida idag. Den s.k. ESO-rapporten säger att om kostnaderna ökar i samma takt som nu så kommer det att behöva tillföras 150 miljarder fram till 2030 för att klara välfärden. Förra året publicerade två forskare på DN Debatt (29/7) en studie som visade att ökade kostnader för sjukhusvård inte går att finansiera utan skattehöjningar eller drastiskt ändrad finansiering.
Och som ett positivt exempel på medborgarnas vilja att betala mer för välfärden lufts USA fram!
Dock skriver utredaren att det går att skapa mer skatteinkomster genom att vi arbetar mer….. ska man jubla eller gråta över den slutsatsen?
Per Borg för också fram förslaget att pensionärerna kan jobba längre och att pensionsåldern kan höjas eftersom pensionärerna lever längre.

Vi måste betala mer för välfärden ur egen ficka!

Så skriver förre statssekreteraren Per Borg (S), författare till rapporten "Välfärdens långsiktiga finansiering", på DN:s debattsida idag. Den s.k. ESO-rapporten säger att om kostnaderna ökar i samma takt som nu så kommer det att behöva tillföras 150 miljarder fram till 2030 för att klara välfärden. Förra året publicerade två forskare på DN Debatt (29/7) en studie som visade att ökade kostnader för sjukhusvård inte går att finansiera utan skattehöjningar eller drastiskt ändrad finansiering.

Samtidigt släpper SKL en rapport "Utvecklingen i svensk hälso- och sjukvård"

som föreslår en betydligt mer koncentrerad akutsjukvård än den som finns i våra landsting idag. Man hävdar t.o.m. att vården skulle bli mycket bättre om den koncentrerades, enligt SKL är pengarna inte främsta skälet till så kallade stukturförändringar. De är snarare "ett led i moderniseringen av vården".

Här börjar det bli intressant…..

Vi har en artikel i DN som föreslår kraftiga åtgärder i välfärden för att ekonomin kräver det, samma dag får vi en rapport från SKL som säger tvärtom! Det är inte ekonomin som är orsak till att stora förändringar behöver genomföras?

"Vem ska jag tro på " sjöng DiLeva för några år sedan och det känns lika aktuellt fortfarande.

Oavsett vad som behöver göras inom vården, skolan och omsorgen för att antingen klara ekonomin eller kvalitén så känns det mer angeläget än någonsin att Vänsterpartiet får vara med och ha ett starkt inflytande.

Utan Vänsterns påverkan på dessa svåra frågor är risken uppenbar att klassamhället återuppstår.

Klassamhället har vuxit sig starkare under högeralliansens styre den gångna mandatperioden, och orättvisorna ökade även före 2006 under  Göran Persson socialdemokratin !

Det är dags för en vänstersväng! Det är det enda raka!

Alf Norberg oppositionsråd