Diagram som visar uppgången

Vänsterpartiet ökade mest i länet

En stor framgång med hopp inför framtiden

Det går inte att säga annat än att valresultatet blev en succé för oss, vi gör vårt bästa val på väldigt länge och vi är det parti som med stor marginal går mest framåt. Medan andra partier firar att de finns kvar i parlamentet tack vare stödröster går gröna vänstern starkt på sin egen politik.

Valdeltagandet är såklart alldeles för dåligt och ett underbetyg till hur EU nått ut till allmänheten men det visar också att de som sätter sig in i politiken inte har köpt in sig på högerns förenklade världsbild och vill ha något annat. De vill ha en rättvisare politik som erbjuder framtidstro och sätter klimatet högt på agendan.

Vi ska fira den här framgången och känna oss stolta över den insats vi gjort i valrörelsen samtidigt som vi måste komma ihåg att val till EU-parlamentet är något helt annat än ett riksdagsval, det vet Miljöpartiet allt för väl. Vi behöver använda den energi detta gett oss och fortsätta att bygga en rörelse som kan stå stark inför valet 2026. Vi behöver bli fler, vi behöver synas och vi behöver samlas och erbjuda en plats för alla som söker sig till oss och hjälpa dem som inte själva hittar att hamna rätt.

Vi är ett parti för folket och den tid som kommer är det avgörande att det blir uppenbart för alla.

Joel Nordkvist, distriktsordförande Vänsterpartiet Gävleborg

Joel Nordkvist gläds med valframgången.

Till siffrorna för länet: