Hur landet styrs och andra frågor på SFI:n

En nästan fullsatt aula möttes oss på Vallbacksskolan när vi kom dit. Cirka 100 personer lyssnade och ställde frågor. I förväg hade vi dessutom fått frågor de ville ha svar på, om hur det är att vara förtroendevald, hur går det att få ihop det med familjeliv. Hur riksdagen arbetar ville de veta och hur det hela fungerar, det tog lite tid att ta sig igenom demokratins funktionssätt.

Men framförallt handlade frågorna om olika samhällsproblem, om politik. Varför byggs det så få billiga hyesrätter, varför byggs det bara dyra bostäder när så många har låga inkomster och är arbetslösa, vad kan ni göra åt det? Gävleborg har en väldigt hög arbetslöshet, varför och vad kan ni göra åt det? Hur vill ni utveckla SFI:n? Det var några av de frågor vi fick.

Vi försökte berätta att vi vill införa investeringsstöd för att det ska byggas nya hyresrätter med en rimlig hyra, att det är ett samhälleligt ansvar att folk får en bostad, ett hem och att vi ser det som en rättighet. Det är inte en fråga som kan lämnas åt marknaden som det görs idag.

Vi visade på hur vi vill investera i barns skolgång genom att anställa fler lärare, se till att det blir fler anställda i äldreomsorgen och hur vi vill bygga ut järnvägen, Investeringar som behöver göras och som ger jobb. Vi lyfte upp vikten av tillgång till utbildning.

Ett solidariskt samhälle och mer jämlikt var en utgångspunkt vi hade i samtalet tillsammans med vikten att organisera sig. Det kom också frågor om vikten av validering och att många som kommer hit inte har betyg från sina hemländer, eftersom de flytt men att Arbetsförmedlingen ändå inte bistår med validering. Något vi lovade att kolla upp.

En givande eftermiddag med 100 SFI-elever som avslutades med fika i lärarrummet och fortsatta samtal.