Skjut upp Lissabonfördraget

Nu finns en möjlighet att skjuta upp beslutet om Lissabonfördraget i minst tolv månader. Den 20 november kommer Lissabonfördraget att behandlas och beslutas i Sveriges Riksdag.
Vänsterpartiet har gjort ett förslag för att beslutet om Lissabonfördraget ska vila i minst tolv månader eftersom grundläggande fri- och rättigheter som skyddas i grundlagen kan komma att påverkas.

Vänsterpartiet kräver att den svenska modellen med kollektivavtal ska vara säkrad innan Lissabonfördraget godkänns. Nu lämnar vi in ett krav på att beslutet ytterligare ska utredas utifrån grundlagsfästa fri- och rättigheter.

Vi har tagit situationen på arbetsmarknaden som ett talande exempel på vad som kan ske om inte följderna av Lissabonfördragets tillräckligt analyseras. Uppenbarligen utreddes inte frågan om hur den svenska kollektivavtalsmodellen skulle kunna komma att påverkas när Sverige gick med i EU 1995. Låt oss lära oss den läxan och vänta med beslutet om Lissabonfördraget tills utredningen om hur den svenska arbetsmarknadsmodellen ska bestå efter den så kallade Laval-domen föll.

Om vi får 59 ledamöter att rösta för vårt förslag om att beslutet ska vila i tolv månader kan beslutet skjutas upp. Vänsterpartiet och miljöpartiet har tillsammans 41 ledamöter. Troligtvis kommer ett par borgerliga ledamöter ca sju stycken att stödja vårt krav. Det krävs med andra ord bara elva socialdemokratiska ledamöter som röstar för kravet om att beslutet ska vila.

Vi vädjar nu till S-ledamöterna på Gävleborgs-bänken  särskilt dem med facklig bakgrund att ta ställning för den svenska kollektivavtalsmodellen när frågan avgörs i riksdagen den 20 november.

Ulla Andersson, riksdagsledamot för (v) Gävleborg