Läget i Landstinget

Igår fick den borgerliga budgeten majoritet på Landstingsfullmäktige.
Det hela började förra månaden då vi vid ordinarie fullmäktige skulle fastställa budget för 2009, där gick alla borgerliga partier fram med olika budgetar och det spretade ordentligt!
Men dagarna innan hade det offentliggjorts att Lazlo lämnat Miljöpartiet och blivit vild!
detta fick Brink & co. På den borgerliga sidan att känna vittring på makten.
Därför så blev det minoritets återremiss på budgeten efter att vi tagit skattesatsen .
Borgarna återkom sedan med ett samlat budgetförslag och Lazlo lämnade in ett eget förslag till budget.
Vid voteringen när debatten var avslutad stödde han borgarna. Här nedan redovisar jag några av de punkter som den borgerliga budgeten innehåller.

Läget i Landstinget

I går fick den borgerliga budgeten majoritet på Landstingsfullmäktige.

detta fick Brink & co. På den borgerliga sidan att känna vittring på makten.

Detta innebär att:

·         Vårdval införs 1/1 2010 (inga tankar på i vilken form, blir det Stockholmsmodellen  blir det inte kul)

·         Minst 30% av all primärvård skall utföras i alternativ drift (privat) senast 2011

·         Bollnäs Sjukhus ska drivas i alternativ driftsform

·         Länsservice ska mer upphandlas (målet är 100% privat)

·         Dagkirurgin i Sandviken ska drivas i alternativ driftsform

Dessutom räknar högersidan med att tjäna pengar på detta, vilket dom "satsar" på ett antal i och för sig behjärtansvärda områden men problemet är att pengarna som de satsar inte finns. (vårdval och upphandlingar ska ge 90 miljoner t.o.m. 2011!)

Det tillsammans med helt orealistiska förväntningar på sänkta läkemedelskostnader och att Finsam ska kunna återuppstå och generera 30 miljoner årligen samt att administration ska spara ytterligare miljoner gör hela budgeten närmast kan liknas vid ett gigantiskt luftslott.

I majoriteten har vi redan skruvat en hel del på läkemedel, administration och hyrläkare men borgarna lägger på ytterligare tiotals miljoner  i nån sorts baklängesräkning för att få det att stämma på sista raden.

Vad hände då med Lazlos budget?

Efter att vi förlorat första och grundläggande budget Att-satsen så valde (v) (s) & (mp) att avstå resterande votering, detta gjorde att borgarna kunde rösta ner samtliga av Lazlos att-satser vilket framställer hans agerande som ganska obegåvat, han trodde förmodligen att vi skulle stödja honom i de förslag som han tyckte låg närmre oss. Men han hade chansen att stödja vår budget från början och han valde att inte göra det.

Alf Norberg Landstingsråd (v)

Kolla gärna på min blogg: