S, MP och V i rödgrönt samarbete – besöker Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen i Gävle

Regeringens politik hotar att permanent skada förtroendet för välfärdssystemet. Allt fler litar inte på att man får den hjälp och det stöd man behöver vid den omställning som det innebär att bli sjuk eller arbetslös. På grund av regeringens skärpta regler frågar sig allt fler var gränsen går för att vara frisk eller sjuk samtidigt som en halv miljon tvingats lämna a-kassan och står utan försäkringsskydd. De här orättvisorna vill vi ändra på i det rödgröna samarbetet. Vi vill se en förbättrad välfärd, jämlikhet och ökad rättvisa, säger Raimo Pärssinen (S), Bodil Ceballos (MP) och Ulla Andersson (V).

Datum: 2009-01-26

– Regeringens politik hotar att permanent skada förtroendet för välfärdssystemet. Allt fler litar inte på att man får den hjälp och det stöd man behöver vid den omställning som det innebär att bli sjuk eller arbetslös. På grund av regeringens skärpta regler frågar sig allt fler var gränsen går för att vara frisk eller sjuk samtidigt som en halv miljon tvingats lämna a-kassan och står utan försäkringsskydd. De här orättvisorna vill vi ändra på i det rödgröna samarbetet. Vi vill se en förbättrad välfärd, jämlikhet  och ökad rättvisa, säger Raimo Pärssinen (S), Bodil Ceballos (MP) och Ulla Andersson (V).

På onsdag den 28 januari besöker de tre rödgröna politikerna Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen i Gävle med avslutande pressträff i Sjömanskyrkan. Under året kommer Socialdemokraternas, Miljöpartiets och Vänsterpartiets riksdagsledamöter från Hofors och Gävle att göra gemensamma studiebesök i länet.

Det är vårt sätt att fördjupa det rödgröna samarbetet mellan de tre partierna. Vi vill lyssna på vad medborgarna i länet tycker om de försämringar som den moderatledda regeringen har genomfört. Vi vill också höra mer om de människor vi möter har förslag på förbättringar av välfärdssystemet.

Både Arbetsförmedlingens och Försäkringskassans verksamheter har drabbats hårt av regeringens politik i en tid då välfärdssystem borde stå väl rustade.

Deltar gör riksdagsledamöterna Raimo Pärssinen (S), Bodil Ceballos (MP) och Ulla Andersson (V)
.

Program onsdagen den 28 januari i Gävle

9.00 – 10.00  Arbetsförmedlingen