Gubbar och gurkor

När någon vill raljera över EU drar man ofta den om gurkorna. I sig en lustig – eller olustig – symbolhistoria om detaljstyrning och byråkrati i det svulstiga unionsbygget. Men för egen del tycker jag inte normer för hur grönsaker ska se ut för att få existera eller röra sig på den inre marknaden är det allra värsta.
Normen för hur en makthavare ska se ut är rysligt mycket läskigare. EU-normen för makthavare säger, en konservativ man.

Gubbar och gurkor

I parlamentet är en knapp tredjedel kvinnor. EU-kommissionen som är det lagstiftande organet består av 19 manliga kommissionärer och 8 kvinnliga. I EG-domstolen där det finns en domare från varje medlemsland är bara tre stycken kvinnor. Och i Europeiska Centralbankens generalförsamling sitter 28 ledamöter – samtliga män!

Kommer ni ihåg Gertrud Åströms 3R-metod?  De tre ärren står för Representation, Resurser och Realia. Med den metoden applicerad på EU blir det alltså stopp redan vid första R:et

Det är självklart att kön gör skillnad och att kvinnor måste vara fullt ut representerade i politiken och samhällsbyggandet. Därför är det bara för bedrövligt att så mycket makt har flyttats över till EU:s institutioner, där kvinnor faktiskt saknar avgörande inflytande.

Vänsterpartiet och inte minst Eva-Britt Svensson som är EU- parlamentariker och vice ordförande i FEMM-utskottet, har kämpat hårt för att synliggöra och bryta gubbväldet i Bryssel. Eva-Britt kandiderar nu till en ny period som toppnamn för Vänsterpartiet.

För alla oss som tror på jämställdhet, demokrati och mänskliga rättigheter. För oss som vill förändra och bryta manliga maktstrukturer. För oss är det jätteviktigt att engagera sig i EU-valet och se till att det blir fler feminister i parlamentet som vågar ta strid mot gubbväldet.

Marita Engström