3 år med borgerlig politik

Nu ska vi se vad den borgerliga regeringen hunnit med under sina tre år vid makten. Det är en hel del … frågan är om de vill att vi ska räkna upp vad de har gjort?

"Nu har "alliansen" haft tre år på sig att visa vad de går för. Och vad har de gjort?"
"Ja, man måste erkänna att de har hunnit med ganska mycket. De har varit effektiva … och det är ju viktigt. Eller?"
"På tre år har de hunnit göra av med pengar som vi hade sparat i ladorna."
"Jaha, vad har de gjort då? Har de månne investerat i järnvägen?"
"Nä."
 "Har de satsat på att göra samhället mer ekologiskt uthålligt?"
"Nä."
"Men då har de väl satsat rejält på skola och vård?"
"Nä. Inte det heller."
"Men hur har de lyckats göra av med pengarna då?"
"De har gett bort dem. "
"OK, jag förstår de har delat ut pengarna till dem som behöver?!"
"Nä. De har gett bort pengarna till de som redan innan hade mest pengar."
"Va? Är de inte riktigt kloka? (Att de inte var så smarta som vi, det visste vi ju i och för sig innan, men att de var så korkade … det hade jag inte en aning om.)"
"Jaha, vad har de gjort mer då?"
"De har infört ett ROT-avdrag som bara den som redan har pengar kan utnyttja. Varför då? "
"Tja, fråga inte mig! "
"Vad har de gjort mer …? Jo, skattesänkningarna som de gav de rika (ja, ja alla som jobbar fick pengar tillbaka, men de som hade högst lön fick mest …) gjorde att det blev mindre pengar kvar. Så nu håller Borg på och försöker rationalisera bort de sjukskrivna och arbetslösa. De ska inte finnas i framtiden. Bra va! Nja, problemet är ju att de fortfarande inte har pengar. Även fast de inte på pappret är sjuka … eller arbetslösa. Så då knackar de på hos socialtjänsten. Ja, just det, på kommunen. Så kommunerna räknar med ökade kostnader för de som inte är sjuka eller arbetslösa."
"Vad var då vitsen med det?"
"Tja, Borg och Reinfeldt hoppas väl att en del av de sjuka och arbetslösa (som inte är sjuka och arbetslösa) ska gå vilse och inte hitta fram till socialen … På det viset skulle det ju bli en minskning av kostnaderna."
"Vem som betalar den? Ja, alltså … det blir ju en indirekt kostnad i form av försämrade livsvillkor för de sjuka och arbetslösa (som alltså inte är sjuka och arbetslösa), men det är ju ett VAL som de har gjort som självständiga individer …"

Petra Modée, distriktsstyrelsen