S,V, MP: Besöksnäringen viktig för att skapa nya jobb i länet

– Det behövs offensiva investeringar för att tjänstesektorn framöver ska ha en gynnsam utveckling och skapa nya jobb.Vi rödgröna är överens om att staten, i samarbete med kommuner, föreningar och företag, ska ta ett ökat ansvar för att locka besökare till Sverige. Här har Gävleborg en stor framtidspotential. I Sandviken satsar man  nu stort på att utveckla Kungsberget, 500 miljoner ska investeras under fem år för att bygga ut liftar, backar och boende. Det är en viktig investering som kan leda till många nya jobb.

Det menar de rödgröna riksdagsledamöterna från länet som på måndag besöker Kungsbergets skidanläggning i Sandviken för att informera sig om verksamheten och vad de nya investeringarna kan betyda för skidanläggningern och kommunen.

– I Gävleborg finns många goda exempel på särskild besöksnäring där man tar vara på det rika kulturarvet, genom Hälsingegårdarna, Järnriket i Gästrikland, den växande hästturismen, det rika fisket och den speciella rovdjursturismen som väcker stort intresse i såväl södra som norra Europa, för att bara nämna några exempel.

Följande prioriteringar är viktiga för oss Rödgröna för att besöksnäringen ska kunna växa:

* Ökad marknadsföring av Sverige som turistland samt ett strategiskt arbete med att främja internationella evenemang. Detta görs genom bildandet av ett särskilt bolag, Event Sweden. Då kan arbetet med evenemang samlas och professionaliseras. Vi avsätter 100 miljoner till detta.
* Initiativ till branschsamtal med besöksnäringen för att åstadkomma ett strategiprogram som ska innehålla både kompetensutveckling och forskningsinsatser.
* Besöksnäringen bör bli ledande i att erbjuda klimatsmarta alternativ till våra gäster.
* En satsning bör göras på företagare i turistbranschen som följer lagar och avtal.

Plats: Kungsberget, Huvudbyggnaden

Tid: Måndagen den 14 december Kl. 09.00

Deltagare: Raimo Pärssinen (S), Bodil Ceballos (MP), Ulla Andersson (V), Per Svedberg (S), Åsa Lindestam (S), Roland Bäckman (S) och Sinikka Bohlin (S)

Media är välkomna