Xamuel Halfvars talade på kurdisk manifestation

Torsdagen den 9 januari höll kurdiska organisationer med stöd av andra minnesmanifestationer för de tre framstående kurdiska kvinnliga politikerna och fredsaktivisterna; Sakine Cansiz, Fidan Dogan och Leyla Saylemez. De mördades av okända gärningsmän för ett år sedan i Paris, Frankrike.

Trots att det gått ett år sedan dådet inträffade har Frankrike ännu inte ställt någon inför rätta.

I åratal verkade dessa kvinnor som budbärare för fred och kämpade för kurdernas demokratiska och mänskliga fri- och rättigheter. Dessa tre kurdiska kvinnor förde också en aktiv kamp för kvinnors rätt till frihet och ett värdigt liv. De var starka förebilder för all världskvinnor. Lönnmordet på Sakine, Fidan och Leyla är inte bara ett slag mot den internationella kampen för rättvisa, fred och frihet, utan också mot den internationella kvinnokampen för lika värde och rättigheter.

Vi kräver att franska myndigheter gör en grundlig utredning av detta terrordåd och klarar upp brottet snarast. Vi kräver att mördarna ställs inför rätta!

Xamuel Halfvars, distriktsordförande talade för Vänsterpartiet Gävleborg, kommunalrådet Marita Engström (V) sade också några ord.

tre