Länets kandidater i EU-valet

Våra kandidater från Gävleborg i EU valet har skrivit en gemensam debattartikel som återges nedan. Först några rader om vilka de är.

Alf Norberg är en 55-årig trebarnsfar från Glada Hudiksvall. Oppositionsråd (V) i landstinget Gävleborg och  jobbar deltid som mentalskötare. Alf är politiskt aktiv sedan 15 år tillbaka samt ordförande i partiföreningen Hudiksvall. Gillar att läsa, snickra & spela gitarr.

Elisabeth Swedman är gymnasielärare och fackligt aktiv inom Lärarförbundet?
Särskilt intresserad av frågor gällande jämställdhet, arbetsrätt, välfärd och miljö.
Elisabeth sitter i kommunfullmäktige i Hudiksvall. Hon har tre vuxna barn och tre barnbarn. Gillar Star Trek och Sagan om ringen.

Elisabeth Swedman och Alf Norberg.

Rösta i Europaparlamentsvalet 25 maj!
25 maj är det val till Europaparlamentet. Tyvärr är det lågt valdeltagande i Sverige när det gäller detta val. Många tror att det som händer i Europaparlamentet angår inte oss. Och man kan inte ha mer fel! Ca 60 % av den lokala politiken påverkas av beslut i Bryssel. Därför finns det all anledning att delta i valet 25 maj.

Det som händer ute i Europa angår oss i allra högsta grad. I ett flertal länder, t ex Grekland och Portugal, har man svåra ekonomiska problem till följd av svårigheter att anpassa de nationella budgetarna till de krav som finns i och med samarbetet kring euron.

När länderna hamnar i ekonomisk knipa är det den ”lilla människan” som får betala genom sänkt levnadsstandard och det är ofta kvinnor och barn samt gamla som drabbas värst. Högerextrema grupperingar växer sig allt starkare då de rider på medborgarnas vånda och ilska över åtstramningarna, speciellt då arbetslösheten blir allt högre. Dessa högerextremister är mycket välorganiserade och trogna väljare i Europaparlamentsvalet och opinionsundersökningar visar att de kommer att få en stor andel av rösterna och därmed många platser i parlamentet. Därför är det viktigt att du lägger din röst på Vänsterpartiet, som är en motpol till dessa högerextremister. Varje utebliven röst i valet gynnar högerextremisterna.

EU bygger murar kring Europa som stänger ute människor, som försöker komma hit från sina egna länders krig eller förföljelse. Vänsterpartiet anser att den internationella solidariteten är mycket viktig och vi driver aktivt frågan om att ta bort dessa murar. Vi ser alla människor som potentiellt värdefulla tillgångar för samhället, alla är välkomna att bidra till och bygga vår välfärd.

Rösta 25 maj och lägg din röst på Vänsterpartiet!

Elisabeth Swedman                                        Alf Norberg
Vänsterpartiet                                                 Vänsterpartiet