Ulla Andersson

Välfärden är inte till salu

De moderata riksdagskandidaterna låter påskina i en debattartikel 28 augusti att valet handlar om jobb eller bidrag.

Låt oss säga att det påståendet säger mer om dem själva än någonting annat. Högerregeringens lösningar på alla problem har varit skattesänkningar. Och visst har det gett resultat!

Arbetslösheten är i dag över nio procent alltså betydligt högre än när Alliansen tillträdde. Moderaterna lovar fler bostäder det gjorde de även i förra valet. Högern i Stockholm lovade år 2010 att bygga 4100 studentbostäder, det blev 163! Bristen på hyresbostäder är skriande i allt fler tätorter.

I dagarna har vi återigen kunnat läsa om nya vårdskandaler, det handlar bl.a. om rut-företaget Hemfrid vars ägare plockat ut över 31 miljoner medan de anställda jobbar deltid och på timvikariat med en oacceptabel arbetsmiljö som resultat.

Det handlar också om hemtjänstföretaget Bonitas som ger sina anställda låg lön och osäkra anställningar medan ägaren plockar ut miljonvinster. Därför anser Vänsterpartiet att det är nödvändigt att vinstintresset försvinner ur vår gemensamma välfärd.

Skolresultaten är sämre än någonsin och alliansens lösning är att stoppa in mer betyg i skolan, Vänsterpartiet vill istället stoppa in mer pengar i skolan!

Att alliansen står enade bakom den monstruösa nedrustningen av vård skola och omsorg kan knappast vara något att skryta om. Att dessutom komma med löften som ska förverkligas om 15-20 år visar på en allians som helt saknar handlingskraft. För att ha lika mycket personal idag som 2006 skulle man behöva anställa 33 000 fler i välfärdsverksamheterna.

Trots att de pengar de som arbetar betalar in i premier för sjukförsäkring och arbetslöshet räcker och ger ett överskott, så hamnar personer i kön hos socialtjänsten när ersättningen blir för låg eller helt uteblir.

Istället för att bygga upp välfärden skryter högern med tillväxtsiffror som härleds ur det faktum att Sveriges befolkning ökar.

Vänsterpartiet har en budget som ger till den gemensamma välfärden. Till fler anställda i äldreomsorgen, till mindre barngrupper i förskolor, fritidshem och skolor. Vi vill ha starka gemensamma skyddsnät med A-kassa värd namnet och en sjukförsäkring som kan ge trygghet och rehabilitering. Straffbeskattningen som regeringen infört av pensionärer, sjuka och arbetslösa måste få ett slut.

Det ger ett tryggare samhälle och många nya jobb. Samtidigt vet vi att offentliga investeringar är ett mycket effektivare sätt att skapa jobb än skattesänkningar det visar inte minst verkligheten. Genom att göra samhällsnyttiga investeringar vi har gemensamt behov av skapas många nya jobb. Vi vill införa investerings- och upprustningsstöd för att bygga bort bostadsbristen genom nya hyresrätter till rimliga hyror och rusta miljonprogrammen till en bättre miljö. Vi vill öka underhåll av järnväg och väg och investera i nya spår. Genom en nödvändig energiomställning i förnyelsebart och i ökad inhemsk livsmedelsproduktion skapas många nya jobb inte minst på landsbygden.

Låt oss bygga ett land på solidaritet och omtanke, ett land där välfärden inte är till salu, utan där välfärden ständigt förbättras och utvecklas så skapar vi en bättre framtid för oss alla.

Ulla Andersson (V) riksdagsledamot

Alf Norberg (V) landstingsoppositionsråd

Artikeln är hämtad från Arbetarbladet och publicerades 2014-08-29. Läs artikeln här.